خانه / اسلايد / شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ

بسم الله الرحمن الرحیم
دوشم ز استان عنایت ندا رسید
کی دل به هوش باد که ماه خدا رسید
دست از هوس بشوی که ماه عبادت است
صدق و صفا بیار که وقت دعا رسید
ماهی بلند پایه که در شام قدر آن
آیات رحمت از حرم کبریا رسید
بر بام ماههای سعادت نشسته است
این طالع بلند ز فرّ هما ببین
ای بنده نا امید مباش از عطای حق
کز لطف کردگار نوید عطا رسید

« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ »
ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده ، قرآنى كه سراسرش هدايتگر مردم است و داراى دلايلى روشن از هدايت مى‏باشد ، و مايه جدايى [حق از باطل] است.
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به تمام مسلمین جهان تبریک عرض می کنم.
خالق متعال برای هدایت بندگان پیامبرانی را مبعوث فرمودند که بعضی از آنان دارای کتب آسمانی بودند که از مجموع ۱۰۴ کتاب آسمانی؛ چهار کتاب، امهات کتب هستند، تورات، انجیل، زبور، و قرآن کریم که آخرین کتاب و حاوی تمام کتب آسمانی است .که همه در این ماه مبارک رمضان برای هدایت بشریت نازل شده اند
قرآن که آخرین و جامع ترین کتاب آسمانی برای هدایت و تکامل بشریت است در شب قدر نازل شد، و صحف ابراهیم نیز در شب اول ماه رمضان، و تورات در شب ششم، و انجیل درشب سیزدهم، و زبور در شب هفدهم، ماه مبارک رمضان نازل شده اند، که به عظمت این ماه برای هدایت و تقرب بسوی خالق هستی پی می بریم.

حضرت رسول اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان ضمن خطبه ای فرمودند:
« یا أیها الناس انه قد اقبل علیکم شهر الله بالبرکه والرحمه والمغفره…»
(ای مردم همانا می آید بسوی شما ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت)
ماه پر خیر وبرکتی که نزد خداوند افضل الشهور و از بهترین ماههای سال است . شبها وایام و حتی ساعات آن بر شبها وروزهای ماهای دیگر افضلیت وبرتری خاصی دارد، و
ماهی که خوانده شده اید بسوی ضیافت خدا،
و گردیده اید در آن از اهل کرامت خدا، نَفَس های شما ثواب تسبیح دارد و خواب شما ثواب عبادت، عملهای شما مقبول و دعاهایتان مستجاب است. پس سئوال کنید از پروردگار خود به نیت های درست و دلهای پاکیزه از گناهان و صفات ذمیمه که توفیق دهد شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن در آن.

پس بدرستیکه شقی و بد عاقبت کسی است که محروم گردد از آمرزش خدا در این ماه عظیم …ماه خدا که از شریفترین ماهها است ماهی که درهای بهشت گشوده میشود و درهای جهنم بسته میشود در آن شبی است که بهتر از هزار ماه پس تأمل کن که چگونه خواهی بود در این ماه.

جملات فوق فرازهایی است از خطبه ای که پیامبر اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان ایراد فرمودند، و نکات بسیار عمیقی در این خطبه شریفه نهفته است که ما تنها به چند نکته از آن اشاره می کنیم :
” شهرٌ دعیتم فیها الی ضیافه الله ”
ماهی است که به میهمانی خداوند دعوت شده اید .چنانچه می دانیم ما همیشه میهمان خدا هستیم، پس چرا در این ماه بیان شده که شما به میهمانی خدا دعوت شده اید؟ !

شاید به این دلیل باشد که این ضیافت، ضیافت خاصی است، زیرا ما همیشه میهمان خدا هستیم و هر آنچه که از نعمتهای مادی ومعنوی در اختیار داریم همه از خدا است، ولی این ماه یک میهمانی خصوصی و از عظمت بالاتری بر خوردار است .

نکته بعدی: این ماه ماهی است که با برکت و رحمت ومغفرت است، یعنی رحمت واسعه خداوند در این ماه جلوه خاصی دارد.و با کرم خود سفره اکرام را برای بندگان گسترده است، تا از رحمت واسعه اش همگی بهره مند گردند.

پروردگار هستی بخش هم رحیم است وهم غفور، واگر انسان می خواهد مورد رحمت خدا قرار بگیرد باید قبل از آن شامل مغفرت خدا واقع گردد یعنی تا زمانی که تحت اسم غفار خداوند قرار نگیریم نمی توانیم تجلیگاه رحمت خدا گردیم .

حال چگونه تحت مغفرت خداوند متعال قرار بگیریم تا بتوانیم شامل رحمت خدا گردیم ؟ و این میهمانی چگونه میهمانیی است ؟

گفته شد ماه مبارک رمضان ماه مغفرت و برکت و رحمت خداوند است بطوری که نَفَس کشیدن وخوابیدن هم در این ماه از خیر و برکت خاصی برخوردار است . آیا این برکت شامل حال همه می گردد؟ آیا برای فردی مانند ابن ملجم که در لیله القدر ولیّ خدا را بشهادت می رساند و خود را به درک اسفل واصل می کند باز هم خیر وبرکت است ؟!

این ماه، ماه پر خیر وبرکتی است، اما انسان باید سعی کند خودش را تحت این رحمت ومغفرت الهی قرار دهد . ماه مبارک، فصل باران رحمت الهی است اما اگر کسی خود را در قفس مادیات حبس کند وپرده ها و حجابها را کنار نزند مسلما از این باران رحمت، و آن نور هدایت و فیض اسماء الهی نمی تواند استفاده کند .
پس انسان باید خود را مستعد الطاف و رحمت الهی قرار دهد تا بتواند تجلیگاه رحمت الهی گردد.

این ماه، ماه “ضیافة الله” است اما متأسفانه هنوز معنی این میهمانی به خوبی شناخته نشده است . می بینیم که اکثر انسانها در این ماه بیشتر توجهشان به غذا و افطار و سحریست در صورتی که همان گرسنگی و تشنگی برای خودسازی و تزکیه نفس است.

بزرگی می گفت: خداوند واجب کرد بر شما گرسنگی و تشنگی را تا آدم شوید. جالب این که روزه عبادتی است برای با تقوی شدن.
آری ماه مبارک رمضان فرصتی و وسیله ایست برای اینکه آدم شویم، بنده خدا شویم، و توشه ای برای آخرت فراهم کنیم، نه اینکه خود را با سریال های متعدد مشغول سازیم.و از دعاهای عظیم و پر محتوای سحرها خود را محروم نمائیم،
و فقط شب قدر برویم و با خواندن دعای جوشن کبیر، که حتی ممکن است معانی بیشتر آن کلمات و اسماء الله را هم ندانیم، و منتظر نزول ملائکه باشیم که تمام حاجتهای ما برآورده شوند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *