خانه / اسلايد / توصیه های طب سنتی برای فصل تابستان

توصیه های طب سنتی برای فصل تابستان

از نگاه طب سنتیِ ایرانی، هر فصل از سال مثل هر کدوم از ما انسان‌ها، مزاج خودش رو داره. فصلی که الان در اون قرار داریم، یعنی تابستان، به طور کلی مزاج گرم و خشک داره. جالبه که بدونین برای مناطق مختلف شدت خشکی تغییر می‌کنه. مثلا در مناطق مرطوب مثل جاهایی که کنار دریا هستند، فصل تابستان گرم و تر محسوب میشه. نکته ای که هست اینه که افراد گرم مزاج (مثل جوانان) برای سلامتی‌شون باید بیشتر از سایرین به توصیه‌های مربوط به این فصل توجه کنند.
ازدیدگاه طب سنتی ایرانی، وظیفه پزشک بیشتر حفظ سلامت فرد است تا درمان او. بنابراین لازمه افراد سالم برای حفظ سلامت خودشون به توصیه ها و پرهیزهای هر فصل با توجه به مزاج خود توجه کنند.

برخی از توصیه‌های مناسب این فصل از نظر طب سنتی ایرانی عبارتند از:
* مصرف زیاد خوراکیها بدلیل کاهش قدرت هضم در این فصل منع شده. بنابراین لازمه از مصرف غذاهای دیرهضم و سنگین مثل گوشت گوساله و همچنین غذاهای گرم و خشک نظیر ادویه‌جات تند و تیز مثل فلفل، دارچین، زنجبیل و غذاهای بسیار شیرین و شور اجتناب بشه.
* استراحت و آرامش در مکانهای خنک و سایه و اجتناب از نور آفتاب
* پرهیز از ورزشهای سنگین و سخت
* پوشیدن لباسهای نخی و کتان
* استحمام و شستشوی صورت و بدن با آب خنک در صورتی که مناسب مزاج فرد باشه. مثلا استحمام با آب خنک برای افراد دچار ضعف بدنی و افراد سرد مزاج مناسب نمی باشد. همچنین لازم است که استحمام با فاصله از غذا باشه (حداقل ۴ ساعت بعد از صرف غذا).
* مصرف گوشتهای لطیف و زود هضم مثل مرغ و ماهی تازه که در پخت آن از سرکه، زرشک، غوره و آب لیمو استفاده شده.
* استفاده از میوه های میخوش نظیر آلو، آلوچه، گیلاس، هندوانه، سیب ترش و شاتوت
* مصرف سبزیهای مناسب تابستان نظیر کاهو، اسفناج، خرفه، خیار و کدو سبز
* استفاده از شربتهای مناسب فصل تابستان نظیر شربت لیمو، سکنجبین، ریواس، آلبالو و نارنج

سکنجبین نوشیدنی مناسب تابستان
همونطور که اشاره شد، یکی از شربتهای مفید در تابستان شربت سکنجبین هست که دارای اثر ضد تشنگی است. سکنجبین دارای ماده شیرین و ماده ترش هست که برای شیرینی می تونیم از عسل یا شکر و برای ترشی از سرکه طبیعی انگور یا سیب استفاده کنیم.
برای تهیه سکنجبین دستورهای مختلفی ذکر شده اما یکی از معمول ترین روش ها این هست که یک واحد سرکه، دو واحد عسل و چهار واحد آب را با هم مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم میگذاریم تا بجوشه و کف آن را بگیریم. زمانی که یک چهارم تا یک پنجم حجم اولیه تبخیر شد و شربت قوام پیدا کرد، از روی حرارت بر می داریم. برای مصرف این شربت در زمستان از آب نیم گرم و در تابستان از آب سرد استفاده میکنیم. البته نباید از یخ برای سرد کردن سکنجبین استفا

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *