خانه / اسلايد / انسان نیاز به تولدی دیگر دارد

انسان نیاز به تولدی دیگر دارد

 ولایت تکوینی 

انسان نیاز به تولدی دیگر دارد

هر موجودی یک تولد دارد غیر از انسان و مرغ (پرنده). تکامل انسان در دو مرحله قابل ظهور و تصور است.و باید در هر دو مرحله کامل باشد.

مرحله اول: بشر در خلقت خود کامل و دارای استعدادهای بسیار، و چنان خلق شده که میتواند در حرکت بسوی تکامل، و نمایش صفات الهی، و اخلاق حسنه، مانند خدای خود باشد. یعنی آیینه ای تمام نمای اسماء حسنی الهی، و مظهر تجلی « رحیم، و علیم، رازق و رؤف و…» باشد.

مرحله دوم: و آن تولدی دیگر است، که باید این استعدادها را شکوفا کند، و آن مرحله تربیت است. که اگر بر اساس قانون خلقت تربیت نشود، انسانیت او مانند گنجی مدفون می ماند.

خداوند انسان را بالفعل عالم و یا قادر نیافریده است، بلکه این فضائل در وجود او بلقوه موجود، و به او استعداد داده است که با تربیت، و بکارگیری وسائلی که خداوند در اختیار او قرار داده است، قادر و عالم و…گردد یعنی استعدادهای بالقوه را بلفعل در آورد.

از این رو انسان، بعد از طی این دو مرحله کامل خواهد شد، و بر اساس تکامل و سعه وجودی خویش، می تواند نعمتهای الهی را تمیز و از آنها استفاده کند و بُعد نورانی خود را شکوفا کند.

در حدیثی از آل محمد(ص) آمده است:  « لیس منا من لم یولد مرتین»یعنی اگر انسان تولد دوباره نیابد، از ما نیست، یعنی بما اهل بیت ملحق نمی شود و وابسته بما نیست.

و منظور از تولد دوم:  « ساخت تربیتی انسان است»

که خداوند می فرماید: وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿٩﴾وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا.

و به نفس و آنكه آن را درست و معتدل نمود ،«۷» پس بزه‏كارى و پرهيزكارى‏اش را به او الهام كرد .«۸» بی ‏ترديد كسى كه نفس را [از آلودگى پاك كرد و] رشد داد ، بر موانع و مشكلات دنيا و آخرت پيروز شد .«۹» و كسى كه آن را [به آلودگی‏ها و امور بازدارنده از رشد] بيالود [از رحمت حق] نوميد شد .

آری رستگار و سعادتمند کسی است که برای پرورش نفس خود مجاهدت کند، و با تعلیم و تربیت الهی، خلقت انسانی خود را به ثمر برساند، و بصورت یک انسان کامل، و یک انسان الهی و لایق جلوه گری نماید.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *