خانه / اسلايد / پیام غدیر به نسل ما چیست؟

پیام غدیر به نسل ما چیست؟

پیام غدیر به نسل ما چیست؟

هیجدهم ذی‌الحجه یادآور واقعه‌ای تاریخی است که در آن رسول خدا(ص) به امر خداوند متعال حضرت علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود در منصب امامت و ولایت امت منصوب کرد، تا ترازو شاخص حاکم اسلامی برای همه مسلمانان تبیین شود و در حافظه تاریخی بماند و چراغ راه امت پیامبر(ص) تا آخر باشد هر چند که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) بخشی از مسلمانان به پیام این واقعه مومن ماندند و تا پای جان برای تثبیت پیام غدیر تلاش کردند  اما بسیاری هم متوجه پیام آسمانی غدیر نشدند و با ذهن بشری خود به تحلیل واقعه پرداختند تا کارآمدی تدبیر الهی پیامبر اسلام در لابه‌لای هیاهوها دیده نشود و امت پیامبر از ثمره شیرین و گوارای آن بی‌بهره بمانند.

واقعه‌ی غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت دارای درخشندگی خاصی در تاریخ اسلام از لحاظ سند، اطمینان از اصل و فرع آن، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، دارای قدرت و استحکامی بی‌نظیر است که در راس راویان نام اهل بیت رسول خدا(ص) یعنی علی و فاطمه و حسن و حسن علیه‌السلام می‌باشد.

نزول آیه ۶۷ و ۳ سوره مائده در ارتباط با این رویداد بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نام‌آور شیعه و سنی،  شان نزول این آیات مربوط به واقعه غدیر خم می‌باشد.

در خطبه غدیر (سخنرانی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  در معرفی امام علی علیه السلام) به حضرت بقیه الله الاعظم، توجه خاصی شده است.

خبر دادن از مهدی موعود برای آن مردمی كه قبول ولایت امیر المؤمنین علیه السلام برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمین است.اگرچه برخی با آنکه آن روز با علی بن ابی طالب علیه السلام بیعت کردند؛ پیمان شکسنتد.

ولی حقایق در طول زمان برای نسل‌ها روشن گشت،  و از‌ آنجا كه كارها به دست خداوند است، روزی امر اهل بیت علیهم السلام ظاهر خواهد شد.  آن روز، جهان به دست جانشینان واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سپرده می‌شود و انتقام آنچه در طول قرنها بر ایشان رفته است، گرفته خواهد شد.

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله وسلم در خطبه ي خود که در غدير آن را ايراد فرمودند: از موعود جهان حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف چنين سخن به ميان آوردند:

🌷 اي مردم آگاه باشيد او پشتوانه و حامي دين است.

🌷 اي مردم آگاه باشيد او از ستم کاران انتقام خواهد گرفت.

🌷 اي مردم آگاه باشيد او تمامي دژها را فتح و آن ها را ويران خواهد کرد.

🌷 اي مردم آگاه باشيد او به قتل رساننده و [هدايت کننده] ي قبيله هاي شرک است.

🌷 اي مردم آگاه باشيد او انتقام خون دوستان خدا را باز خواهد ستاد.

🌷 اي مردم آگاه باشيد او يار و ياور دين خداي بزرگ است.

🌷 اي مردم آگاه باشيد او نهري پر آب از دريايي ژرف است.

همچنین ببینید

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

اگر کسی به تو ظلم کرد، حق داری تلافی کنی؛ ولی…

🔸مکارم اخلاق🔸 ✅اگر کسی به تو ظلم کرد، حق داری تلافی کنی؛ ولی بهتر است …

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *