خانه / اسلايد / قانون عادلانه میان مردم/اولین وظیفه پیامبران

قانون عادلانه میان مردم/اولین وظیفه پیامبران

قانون عادلانه میان مردم
چون قبلاً مثل یک خانواده زندگی می کردند و بعد این اختلافات پیدا شد، قانون عادلانه آمد میان مردم و حق هر کس را معین کرد و گفت قوی حق ندارد حق ضعیف را بخورد، حق هر کسی بزرگ و کوچک چنین و چنان است، « عدالت» چنین است.
آیه دیگر در سوره شوری می فرماید: شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا
(از دين آنچه را به نوح سفارش كرده بود، براى شما تشريع كرد)
از این آیه معلوم می شود که «اولین شریعت و قانون و کتابی» که در دنیا نازل شده مال نوح بوده. و اگر این دو آیه را با هم جمع کنیم (۲۱۳ بقره و ۱۳ شوری) بعثت حضرت نوح(ع) مقارن است با آن دوره ای که از نظر تاریخ تمدن اختلاف سطح در زندگی افراد پیدا شد، و به قول امروزیها دوره اشتراکی مطلق به پایان رسیده و دوره بردگی شروع شده است بعضی، بعضی را مثل برده استخدام میکردند.
از نظر قرآن اولین وقتی که اختلاف در سطح زندگی میان افراد بشر پیدا شد، که شروع کردند در بین خود یکدیگر را خوردن…..شریعت نوح نازل شد.
اگر سئوال شود قبل از نوح چطور؟ آیا قبل از نوح دیگر پیامبری نبود؟ جواب قبل از نوح پیغمبر بود ولی کتاب و قانون نبود. زیرا پیغمبران وظیفه شان منحصر به این نیست که قانون اجتماعی برای مردم بیاورند.

اولین وظیفه پیامبران
اولین وظیفه پیامبران اینستکه مردم را بخدا دعوت کنند. پیامبرانی بودند که مردم را بخدا دعوت میکردند، در همان زندگی بسیط به عبادت و پرستش خدا دعوت می کردند و تکالیف از نوع عبادت بود.و پیغمبرانی که مردم را به «مبدأ و معاد» دعوت میکردند و یک سلسله دستورهای فردی و اخلاقی و عبادی به مردم می دادند.
حضرت ادریس(ع) از پیامبران قبل از نوح است، و صاحب کتاب نیست. یعنی تشریع نکرده، تشریع و قانون اجتماعی برای مردم نیاورده است، ولی مردم را به خدا دعوت کرده، مردم را به معاد دعوت، و معاد را به مردم معرفی کرده، و نیز مردم را به «تقوا و عبادت و اخلاق» دعوت، و تقوا و عبادت و اخلاق را بمردم معرفی کرده است.

همچنین ببینید

یا امیر المومنین

💠💠💠🌺💠💠💠   🔸 یا امیر المومنین 🔸   ◻هر انسان كامل جز با ارادت به …

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *