خانه / اسلايد / چرا نبی تبلیغی آمدنش لغو است؟

چرا نبی تبلیغی آمدنش لغو است؟

چرا نبی تبلیغی آمدنش لغو است؟
گفته شد ما دو نوع نبی داریم: تشریعی و تبلیغی.
۱ـ انبیاء تشریعی: در احادیث است که ۱۲۴ هزار پیامبر از طرف خداوند برای هدایت بشر آمده اند، که تعدادی از این پیامبران، (تقریباً ۱۱۴) نفر از آنها، کسانی هستند که کتاب و قانون آورده اند(جاء بشریعة) چون قانون قبلی یا ناقص بود، و یا تحریف شده بود، و یا از بین رفته بود. چون تورات و انجیل کنونی همان کتب آسمانی نیستند و تحریف شده اند.
لذا پیامبر خاتم مأموریت می یابد تا قانونی بیاورد که با فطرت انسان سازگار باشد، و از هر گونه نقصی خالی، و فراگیر، و برای همگان باشد نه برای عده ای محدود.
{یعنی پیامبر خاتم برای این مهم برگزیده شد که دینش جهانی باشد}.
و چون دین اسلام: دین فطرت، و کامل است . برای نیازهای تکاملی بشریت، و هدف خلقت است. و چون کمبودی ندارد،. لذا تا روز قیامت باقی است.
۲ـ انبیاء تبلیغی: مثل حضرات شعیب، خضر، یونس، هارون و مابقی پیامبران. اینها همه انبیاء تبلیغی اند، یعنی که از دین نبی تشریعی تبلیغ می کنند. در زمان حضرت ابراهیم مبلّغ وجود داشت مثل حضرت لوط که پیامبر بود اما از خود چیزی نداشت و از دین حضرت ابراهیم تبلیغ می کرد. و انبیاء در زمان بنی اسرائیل آنقدر زیاد بودند، که در روایات می خوانیم یک شب حدود صد و بیست نفر از آنها را کشتند، آنقدر تعدادشان زیاد بود.
لذا ثابت شد که آمدن نبی تشریعی لغو است زیرا پیامبر برای رفع نواقص می آید.و خداوند دین اسلام را کامل و مورد رضای خود می داند.
اما چرا نبی تبلیغی آمدنش لغو باشد؟ زیرا اسلام برای آن هم برنامه ای دارد، و آن مسئله «ولایت» است و پیامبر خاتم هم دوازده نفر را بنام مبیّن قرآن تعیین کرده، و اینها جای نبی تبلیغی را می گیرند که ما اسمشان را «امام» می گذاریم و امام کارش بیان حقایق قرآن است و پیامبر اسلام(ص) وظیفه داشتند که این امر را به مردم ابلاغ کنند.
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ
ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.
واقعه غدیر، در آخرین ایام زندگی رسول اکرم(ص) است که در غدیرخم دستور ابلاغ «ولایت و رهبری امت» را دریافت می کند، و جالب اینکه باو خطاب می شود:
وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ اگر این مأموریت را انجام ندهی، و این پیام خدا را نرسانی، رسالت خود را ابلاغ نکرده ای! و چه امری است که ابلاغ آن مساوی با ابلاغ همه رسالت و فرمان الهی است. جز اینکه «مسئله ولایت»، که امتداد رسالت می باشد.
و بعد بلافاصله بعد از ابلاغ پیام الهی و آخرین مأموریت رسول اکرم(ص) آیه نازل می شود و خداوند می فرماید:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
امروز كفرپيشگان از [شكست] دين شما نااميد شده‏اند ؛ بنابراين از آنان مترسيد و از من بترسيد . امروز [با نصبِ على بن ابى‏طالب عليه‏السلام به ولايت و امامت و حكومت و فرمانروايى بر امت] دينتان را براى شما كامل ، و نعمتم را بر شما تمام كردم ، و اسلام را برايتان به عنوان دين پسنديدم .
و نیز آن حضرت مکرر فرمود اند :
«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»
ترجمه

همچنین ببینید

یا امیر المومنین

💠💠💠🌺💠💠💠   🔸 یا امیر المومنین 🔸   ◻هر انسان كامل جز با ارادت به …

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *