خانه / اسلايد / حدیث ثقلین

حدیث ثقلین

حدیث ثقلین
حال برای فهم بیشتر اهمیت «امامت در تداوم رسالت» و «ولایت خاصه» به حدیث ثقلین ، و قرآن و عترت اشاره می شود. رسول اکرم(ص)، در آخرین آیام عمر شریفشان فرمودند:
اني اوشك ان ادعي فاجيب و اني تارك فيكم الثقلين. كتاب الله عز و جل و عترتي ،
كتاب الله حبل ممدود من السماء الي الارض و عترتي اهل بيتي.و ان اللطيف اخبرني انهما لن يفترقا حتي يردا علي الحوض فانظروا بم تخلفوني فيهما؟» ـ
يعني ـ (نزديك شده است كه مرا فرا خوانند و من اجابت كنم.و همانا من دو شي ء گرانبها را بين شما باقي مي گذارم، كتاب خداي عز و جل و عترت خود را.، كتاب خدا رشته اي است كه از آسمان به زمين كشيده شده )
و عترت من اهل بيت منند. همانا خداي مهربان مرا خبر داده كه اين دو هرگز از هم جدا نمي شوند تا در كنار حوض نزد من بيايند. پس بنگريد بعد از من با اين دو چگونه رفتار می كنيد.
ايها الناس همانا من پيشگام و پيشاهنگ شمايم. و شما همه در كنار حوض نزد من خواهيد آمد. وقتي بر من وارد شديد از شما درباره ثقلين پرسش خواهم كرد. بنگريد بعد از من با ايشان چگونه رفتار مي كنيد ـ ثقل (وزنه) بزرگ كتاب خدا است. ريسماني است كه يك طرفش در دست خداست و طرف ديگرش در دستهاي شماست.
پس بدان چنگ بزنيد تا گمراه نگرديد و دگرگون نشويد. و عترت من كه اهل بيت منند، زيرا خداي مهربان دانا مرا خبر داده است كه اين دو گوهر گرانبها از هم جدا نشوند تا در كنار حوض بر من وارد گردند.
همین طور که ملاحظه می شود حدیث به عبارات گوناگونی بیان شده ولی خلاصه حدیث چنین است که حضرت فرمود: هرآینه نزدیک است مرا بخوانند و اجابت کنم و من همانا دو سرمایه نفیس و گرانبها را در میان شما می گذارم: یکی کتاب خداست که چون ریسمانی از آسمان به زمین کشیده شده، و دیگری عترت و اهل بیت من است.
و همانا خداوند لطیف و خبیر بمن خبر داد که آن دو از هم جدا نخواهند شد تا زمانی که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
یعنی قرآن با امام ، و امام با قرآن است. یکی کلام صامت و دیگری کلام ناطق است.
حدیث ثقلین که قرآن را با عترت، قرین قرار داده است، همین استکه باید اهل بیت طهارت که مرکز وحی اند، اسرار قرآن را باز گو کنند. برای فهم این حدیث باید در باره هر دو ثقل مطالبی مطرح شود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *