ولایت ائمه معصومین(ع)
نتیجه ای که از بحث ولایت مد نظر است بطور خلاصه این استکه:
این مقام ولایت که در آغاز آفرینش جریان داشته است. برای امیرالمؤمنین علی(ع)، و حضرت زهرا(س)، و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) نیز است و طبق آیهء مباهلهء در قرآن حضرت علی(ع) نفس پیامبر(ص) محسوب شده است: «و انفسنا و انفسکم»
و در روایات آمده که
«کلهم من نورٍ واحد»
(همه از یک نورند)
و در زیارت امام حسین(ع) می خوانیم:
«اشهد انک کنت نوراً فی الاصلاب الشامخه و الارحام المطهره».
(گواهی می دهم که تو نوری در پشتهای شامخ و در رحمهای پاکیزه بوده ای).
این ولایت و خلافت الهی همچنان در دوازده تن ادامه یافت، تا اینکه با تمام اوصاف در امام زمان(عج) ظاهر گردید و گفته این روایت تحقق یافت که می فرماید:
«اولنا محمد و آخرنا محمد و وسطنا ممد و کلنا محمدٌ»
(اول ما محمد و آخر ما محمد و وسط ما محمد و همه ما محمد است).
خلافت در دوره اول
همانطور که اولین و آخرین دوره اول، «آدم و عیسی (علیهما السلام)» مثل یکدیگرند.
«إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ»
خلافت در دوره دوم
اولین و آخرین دوره دوم: «پیامبر اکرم(ص) و امام زمان(ع)» نیز مثل هم می باشند از جمله:
۱ـ نام هر دو محمد است (لبعث اللهُ رجلا اسمه اسمی و خُلقُهُ خُلقی)
۲ـ هر دو دارای ولایت خاصه اند (الوَلیِّ).
۳ـ هر دو جامع صفات و کمالاتند (و جامِعُ الکلم).
۴ـ همانطور که پیامبر(ص) تشکیل حکومت داد، حضرت مهدی(عج) هم تشکیل حکومت خواهد داد.
۵ـ همانطور که پیامبر(ص) جهانی و مایه رحمت جهانیان است (و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین)، امام زمان نیز «مهدی الامم» است.
۶ـ همانطور که حضرت محمد(ص) خاتم انبیاء است، حضرت مهدی(ع) خاتم اولیاء است.