خانه / اسلايد / چرا از مرگ می ترسیم؟

چرا از مرگ می ترسیم؟

چرا از مرگ می ترسیم؟
مطلب را با دو سؤال ادامه می دهیم: چرا از مرگ می ترسیم؟ چرا می میریم؟
دلیل ترس ما از مسأله مرگ از یک لحاظ جنبه علمی و نظری دارد؛ زیرا انسان از هر امر مجهولی می ترسد و از آن جا که مسأله مرگ و ماهیت آن برای ما واضح نیست از مرگ می ترسیم.
دلیل دوم: در حقیقت به ساختار فطرت ما بر می گردد. از آن جا که میل به جاودانی در وجود هر انسانی موج می زند، چون گمان می کند که مرگ یعنی فنا و نیستی و انسان با مرگ از بین می رود، مرگ، خاطر او را آزرده می کند. اما اگر حقیقت مرگ را بدانیم هراس ما کم می شود.
البته برخی از اولیای خدا عاشق مرگ می باشند و به پیشواز شهادت می روند؛ مانند حضرت قاسم بن الحسن(ع) که مرگ را شیرین تر از عسل می داند و برای رفتن به سوی شهادت لحظه شماری می کند. چون کسی که مرگ را فنا و نابودی می بیند از مرگ تنفر خواهد داشت اما اولیاء الله مشتاق مرگ هستند.
از سوی دیگر ممکن است کسی نسبت به مسأله مرگ علم داشته باشد و مرگ را فنا و نیستی نداند و بداند که بعد از این دنیا عالم دیگری وجود دارد، اما چون مرتکب گناهان زیادی شده، و می داند که پس از این دنیا زمان بازخواست و محاکمه فرا می رسد از مرگ ترس و هراس دارد.
درست مانند فردی که در زندان و محکوم به اعدام است. وی به خوبی می داند که پس از زندان او را مستقیم به پای چوبه دار می برند؛ از این رو ماندن در زندان را، از آزادی که پس از آن، مرگ باشد ترجیح می دهد. چنین فردی می داند که انسان با انجام کوچکترین عمل خلاف و معصیتی مورد محاکمه قرار می گیرد. بنابراین، خوف از مرگ به خاطر بازخواست، و مورد محاکمه قرار گرفتن است. چنانکه در قرآن میخوانیم:
وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
و هركس هم‏وزن ذره‏اى بدى كند، آن بدى را ببيند.
و نیز در آیه‌ای دیگر میخوانیم:
وَ وُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَ ذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا
كتاب [اعمال] هر كسى [در برابر ديدگانش] نهاده مى‏شود، پس مجرمان را مى‏بينى كه از آن‌چه در آن است هراسانند و مى‏گويند: اى واى بر ما، اين چه كتابى است كه هيچ عمل كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته است مگر آنكه آن را به حساب آورده؟ ! و هر عملى را انجام داده‏اند حاضر مى‏يابند، و پروردگارت به هيچ كس ستم نخواهد كرد.
این افراد میدانند روز قیامت که فرا برسد نامه اعمالشان را به دستشان می دهند و تمام اعمالی را که انجام داده اند در این نامه ثبت شده است. آری! هنگامی که پرونده اعمال را به دست انسان می دهند و او اعمال خود را می بیند، تعجب کرده و می گوید این چه کتابی است که همه چیز در آن ذکر شده هر چیز کوچک و بزرگی، آری! هر گناه کوچک و صغیره ای را که مرتکب شده ای در این کتاب ثبت شده و تو باید پاسخگوی آن باشی و مورد محاکمه قرار بگیری. پس برخی از افراد از مرگ به خاطر اعمالشان می ترسند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *