خانه / اسلايد / سوره ای در شأن فاطمه زهراء سلام الله علیها سوره کوثر

سوره ای در شأن فاطمه زهراء سلام الله علیها سوره کوثر

سوره ای در شأن فاطمه زهراء سلام الله علیها
سوره کوثر
«کوثر» به معنای خیر کثیر و فراوان است (خیر بی نهایت) این واژه چنان وسیع و جامع است که برای آن مصادیق بسیاری بیان شده ،در تفاسیر شیعه و سنی مصادیقی چون «خیر کثیر» ذکر شده
و نیز حوض و نهر کوثر در جنت که تعلق به پیامبر (ص) دارد و مؤمنان به هنگام ورود به بهشت ، از آن  سیراب می شوند . و نیز به مقام شفاعت کبری در روز قیامت ، نبوت ، حکمت و علم به حقایق اشیاء، قرآن ، کثرت اصحاب و پیروان ، کثرت معجزات ، کثرت علم و عمل ، کثرت معرفت در توحید ، کثرت نعمتهای دنیا و آخرت ، تفسیر شده .
و نیز تفسیر شده به نسل کثیر و ذریّه فراوان که در گذر زمان باقی بمانند ، و بی تردید این فراوانی ذریّه ، و باقی ماندن نسل حضرت رسول اکرم ، از جود دختر والاگهر پیامبر ، فاطمه زهراء (علیهما السلام) نشأت گرفته است . و آری فضایل بیرون از حد و حصر «فضل عظیم » و «خیر کثیر» که خداوند متعال به حبیب خویش عطا فرموده است که مصادیق آن ، حتی از حیطه شماره خارج است .
اما بنا بر عقیده بسیاری از علمای شیعه و بعضی از علمای اهل سنت ، بارزترین مصداق وجود نازنین کوثر، حضرت زهراء (س) می باشد .


در ترجمه المیزان میخوانیم: اقوالی که راجع به تفسیر کوثر از مفسرین نقل شده بالغ بر بیست و شش قول است . بهرحال اینکه در سوره فرمود (ان شانئک هو الابتر) با در نظر گرفتن کلمه (ابتر) در ظاهر بمعنای اجاق کور است …، چنین بدست می آید که منظور از کوثر تنها و تنها کثرت ذریه ایست که خدایتعالی بآنجناب ارزانی داشته، (و برکتی است که در نسل آنجناب قرار داده) ، و یا مراد هم خیر کثیر است ، و هم ذریه ، چیزی که هست کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است ، و اگر مراد مسئله ذریه باستقلال و یا ضمنی نبود ، آوردن کلمه (ان) در جمله (ان شانئک هو الابتر) فائده ای نداشت زیرا کلمه (ان) علاوه بر تحقیق تعلیل را هم میرساند و معنا ندارد بفرماید ما بتو حوض دادیم چونکه بدگوی تو ابتر و اجاق کور است و یا بی خیر است.
و چون جمله (انا اعطیناک) الخ بمعنی منت نهادن بود با سیاق متکلم مع الغیر (ما) آمد که بر عظمت دلالت می کند ، و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسولخدا(ص) بود با واژه اعطاء که ظاهر در تملیک است بیان داشت ، و فرمود: ما بتو کوثر عطاء کردیم.
و این جمله (انا اعطیناک) از این دلالت خالی نیست، که فرزندان فاطمه علیها سلام ذریه رسولخدا(ص)یند ، و این خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است ، چون همانطور که می بینیم خدای تعالی بعد از درگذشت آنحضرت برکتی در نسل آنجناب قرار داد ، بطوریکه در همه عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی شود ، آنهم با آن همه بلاها که بر سر ذریه آنجناب آوردند ، و گروه گروه از ایشان را کشتند .(پایان کلام ترجمه المیزان)


اما در مخزن العرفان بانو نصرت امین(ره) میفرماید: مقصود از کوثر نسل آن بزرگوار است از فاطمه (س) که تا قیامت باقی است و نظر بشأن نزول آیه که گفته اند پس از طعنه کفار که رسول اکرم را ابتر نامیده اند این سوره فرود آمده و نیز آخر سوره (انّ شانئک هو الابتر) این قول را تأیید مینماید.
آری (الکوثر) نسبت به ذریه طاهرین آن بزرگوار و اولاد آنها که دلالت بر کثرت دارد صادق آید چنانچه می بینیم با آنکه بعد از رسول الله (ص) ذریّه او را در کربلا شهید نمودند بطوریکه از مردان آنها باقی نمانده مگر یک بیمار حضرت امام زین العابدین (ع) و پس از آن نیز اشقیاء چنانچه تاریخ نشان میدهد چقدر از سادات بنی فاطمه را کشتند ، حبس نمودند و خواستند نسل پیمبر اکرم (ص) را قطع نمایند با این حال می بینیم در هر مملکت و شهری بلکه هر مجلسی که بر پا میگردد چند عدد از ذریّه فاطمه (ع) حضور دارند و این خود یکی از معجزات قرآن بشمار میرود.
لکن چون لفظ (الکوثر) مطلق است و دلالت بر عطای بسیار دارد و تخصیص دادن بپاره ای از عطایا که در باره رسول اکرم(ص) اجرا گردانیده تخصیص بلا مخصّص است و نیز عطائی را که خدایتعالی بزرگ و کثیر معرفی می نماید با تأکید در کثرت چنانچه لفظ (الکوثر) حاکی از آنست نظر ببزرگی خودش محدود بحدی نیست که بتوان تخصیص ببعض عطایا داد.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *