خانه / اسلايد / (الکوثر) اشاره بفضائل نبی خاتم (ص)

(الکوثر) اشاره بفضائل نبی خاتم (ص)

(الکوثر) اشاره بفضائل نبی خاتم (ص)
پس بهتر این است که گفته شود (الکوثر) جامع و حاوی تمام احتمالاتی است که داده شده یا نشده از آنچه مفسرین گفته اند یا نگفته اند زیرا که هر کسی بقدر فهم خود سخن گوید.
و جامع و حاوی تمام عطایا آنجهت قابلی و استعدادی است که در اصل حقیقت و شالوده وجود آن بزرگوار مأخوذ گردانیده و باینجهت مورد عطایای بی اندازه گردیده ؛ زیرا تمام تفضلاتی که ممکن است از طرف مبدء به ممکن رسد در حقیقت و ماهیتش و در جهت قابلی آن بزرگوار منطوی بوده و حضرتش در هر مرتبه ای از مراتب خلقت مقام و مرتبه ای داشته ، بلکه می توان گفت باعتبار مقام او دون حق و برتر از ممکنات بشمار میرود چنانچه آیه (ثم دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی) شاهد بر آن است.


زیرا که کینونیت و ماهیتش در مرتبه علم لدنی و مقام «او ادنی» و مشیت الهی سبقت بر تمام موجودات داشته بلکه فوق تمام موجودات بشمار میرفته و نیز در مرتبه فیض الهی مشمول فیض منبسط و سر دفتر جامعه خلقت بوده .
و نیز در مرتبه ابداع اول ما خلق الله و اول موجودی است که مشمول فیض منبسط گردیده و در عالم ممکنات بروز و ظهور نموده چنانچه در احادیث بسیار رسیده (اول ما خلق الله حقیقت محمدی و نور احمدی ) است بروز و ظهور نموده ، و در مرتبه عقول، عقل کل و تمام مراتب و درجات عقل از پرتو عقل او پدید گردیده است.
و در مرتبه نفوس، در مرتبه نفس کلی واقع گردیده و نفوس مخلوقات پرتوی است از اشراق آن نفس کلّی او .
و نیز در مرتبه طبیعت چون مزاج شریفش از معتدل ترین امزجه ترکیب یافته کاملترین و شریفترین آنها بشمار میرود بلکه در رتبه طبیعت کلی عالم است .
و از جهت صورت انسانی و کمالات نفسانی جامع تمام شئونات و سرلوح دفتر وجود و مظهر کمالات الهی و نماینده اوصاف صمدانی است .
و از جهت مکارم اخلاق و اوصاف انسانی و حسن معاشرت (بخلق عظیم) موصوف گردیده چنانچه آیه (انک لعلی خُلق عظیم) گواه بر آن است.
و از جهت نفوذ کلمه کلامش ، کلام الهی که در شأن او است ( و ما ینطق عن الهوی ان هو الاّ وحی یوحی) قرآن و معجزه باقیه اش عقلای عالم را متحیر گردانیده که هر کس از روی فهم و اندکی تدبّر اگر در هر آیه از آیات قرآن مجیدش نظر کند بی اختیار اذعان می نماید که این کلام از منبع وحی فرو آمده و عقلای عالم در مقام عظمت آن زانو میزنند.
و قانون شرع مطهرش در نقطه وسط اعتدال واقع گردیده و تمام دستوراتی که مقرر فرموده روی میزان عقل و منطق استوار گردیده و نفوذ کلمه او در اعماق بشر طنین انداز گردیده و نفوذ نموده .
و با آنکه بعد از وفاتش از او یک دختر بیشتر نمانده با آن ضدیتی که اشقیاء با آل رسول (ص) داشتند چه کشتند و چه زجر کردند و چه از وطن آواره نمودند با اینحال مملکتی نیست که عده ئی از سادات وجود نداشته باشند .


خلاصه در تمام درجات وجود و مراتب خلقت ظهور و بروز داشته و سرلوح دفتر خلقت و زبده آفرینش بوده . و نیز در عالم آخرت دارای لوای حمد و مقام شفاعت و پیشرو تمام انبیاء و رسولان اولوالعزم و دارای مقام شفاعت است بقول آن شاعر: (آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری) .
آری نه فقط این است که جامع کمالات خوبان است بلکه آنچه خوبان همه دارند ترشحی است از کمالات بی انتهای او که تمام موجودات ازپرتو وجود مبارکش خلقت شده اند (لولاک لما خلقت الافلاک) در حدیث قدسی است که خطاب به پیمبر اکرم (ص) نموده اگر تو نبودی افلاک را خلقت نمی نمودم یعنی تمام موجودات را از پرتو وجود تو و برای تو خلق نمودم.( پایان کلام بانو مجتهده امین (ره).)

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *