خانه / اسلايد / اسرار و نکاتی راجع بسوره کوثر

اسرار و نکاتی راجع بسوره کوثر

اسرار و نکاتی راجع بسوره کوثر
بعض مفسرین راجع باین سوره مبارکه اسرار و نکاتی بیان نموده اند، از جمله آنها این است که برای سلاک الی الله سه درجه است که بالاترین آنها این استکه ، آنان به روح و قلب غرق در جلال الهی میباشند.
درجه دوم ؟آنان ببدن مشغول عبادت و طاعت و فرمانبرداری میباشند . درجه سوم از شهوات و مشتهیات نفسانی خود داری می نمایند .
( انا اعطیناک الکوثر) اشاره به مقام اول است که روح قدسی او از سائر افراد بشر متمایز گردیده هم بکمیت و هم بکیفیت ، برای آنکه سرعت انتقال او از مقدمات بنتایج شریعت از ارواح دیگران است .
اما (فصل لربک) اشاره به مرتبه دوم است ، (وانحر) اشاره به مرتبه سوم است که مخالفت نفس و باز داشتن خود از لذایذ طبیعی بمنزله نحر است (تفسیر کبیر بنقل از مخزن العرفان) .
«فصل لربک وانحر»


اصول دیانت و عبودیت
خدای جلیل پس از اظهار عطاهای بسیارکه به پیغمبر اکرم ارائه میدهد آن بزرگوار را مامور بدو عمل می گرداند که بشکرانه این همه عطاها و بخششها که در باره تو اجراء گردانیدم مأموری بدو عمل : که اصول دیانت و دو پایه و دو چرخ عبودیت روی آن استوار گردیده اقدام نمائی یکی نماز که عبادت بدنی است و دیگر انفاق که عبادت مالی است و باین دو عمل در مقام حمد و ستایش پروردگار و ولی نعمت خود برآئی.
این استکه حدیث دارد این قدر حضرتش در مقام اجراء ، امر نماز میخواند که پای مبارکش ورم نمود وقتی سئوال می کردند که چرا اینقدر خود را بزحمت میاندازی در صورتیکه بآن آیه (لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تآخر) گناهان گذشته و آینده تو آمرزیده شده در پاسخ می فرمود : ( ایکون عبدا شکوراً) آیا بنده شکر گذاری نباشم .

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *