خانه / اسلايد / انسان در جهانبینی اسلامی/حضرت زهراء (س) اولین مدافعه ولایت

انسان در جهانبینی اسلامی/حضرت زهراء (س) اولین مدافعه ولایت

انسان در جهانبینی اسلامی
انسان را که قرآن معرفی می کند، نه مطلقاً شرور است و نه مطلقاً خیّر و نیکوکار، بلکه آمادگی هر دو حال را دارد. بعضی آیات استعداد شرّگرایی او را می رساند، بطوری که او را موجودی، ستمگر» و «نادان»، «ناسپاس»، «طغیانگر»، «عجول و شتابزده»، «تنگ نظر» و «ممسک»، «مجادله گر» و «حریص»} و…لقب می دهد.
برخی از آیات دیگر استعداد خیرگرائی انسان را بیان می کند و او را خلیفه خدا» در زمین، «مسجود ملائکه»، «امانتدار خدا»، دارای «کرامت ذاتی» و «کسی که همه موجودات و مخلوقات برای او» آفریده شده اند،} معرفی می نماید. اسلام تربیت انسان را از ضروریات، اما به «اختیار خودش» قرار داده است .
لذا انسان باید خودش را تحت تربیت مربیان الهی قرار دهد یعنی در مکتب اهل بیت ثبت نام کند و از نورانیت وجود مقدسشان استفاده و استعدادهای خود را شکوفا سازد . زیرا اسلام انسانیت انسان و تمایز او را با حیوان، در بفعلیت رساندن کمالات روحی و معنوی بالقوه ای که در او نهاده شده اعلام می کند. و مقام خلیفة الهی، و امانتداری را لایق او می داند. «خداوند هندسه تربیتی انسان را تا وصول به هدف به دست اولیاء خود ترسیم کرده است ».


حضرت زهراء (س) اولین مدافعه ولایت
با توجه به اهمیت مسأله ولایت ، حضرت زهراء(س)، با انحراف مسئله امامت و ولایت دلشان بدرد می آید، چون انحراف از ولایت ، گمراهی بشریت از راه حق و تکامل است در حقیقت انحراف از هدف خلقت است.، و در نهایت اولین شهیده ولایت زهرای اطهر است و اولین شهید ولایت فرزند سقط شده او محسن(ع) است. حضرت زهرا(س) در میان اختران تابناک الهی از جایگاه ویژه ای برخوردار است که
«به خشم ایشان خدای متعال خشمناک و به خشنودیش خشنود می گردد».
و اگر از میان فضائل آن حضرت، تنها به همین یک مورد بیندیشیم، خیلی از حقایق و اسرار الهی برای امت اسلامی کشف می شود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *