خانه / اسلايد / آیا میشود فاطمه(س) را الگو قرار داد؟

آیا میشود فاطمه(س) را الگو قرار داد؟

آیا میشود فاطمه(س) را الگو قرار داد؟
فقط همین را بدان از اسرار فاطمیه، و در باره فضايل فاطمه زهرا (س) ، که در عين اينكه يك شخصيت ملكوتي دارد، كمالات انساني در اوُجش در وجود ايشان متجلي و متبلور است. علم فاطمه زهرا (س)، عبادت و تقواي ايشان، تمام خصوصيات اخلاقي و كمالات انساني در ايشان جمع شده است.


جالب اين است كه هم علماي شيعه ، و هم علماي اهل سنت در اين زمينه روايات متعددي را نقل کرده اند . در کتاب شریف فضایل الخمسه بیست فصل در باب حضرت زهراء (س) است.
فاطمه زهرا (س) در عين اينكه يك حقيقت ناشناخته يي است، يك الگو و اسوه است؛ كسي نگويد كه اين شخصيتي كه ناشناخته است چگونه مي تواند براي ما اسوه باشد در حالي كه بايد گفت كه خير، آن جنبه ملكوتي فاطمه نمي خواهد براي ما اسوه باشد، آن جنبه انساني اش منظور است.
در روايتي از معصومین آمده است كه در ميان مردان افرادي كه به كمال رسيده اند فراوانند اما در ميان زنان چهار زن در اوج كمال بودند، مريم بنت عمران، آسيه، خديجه و فاطمه بنت محمد (ص) .
که از مريم و آسيه و از خديجه و از همه آنها و از همه زنان دنيا، افضل، فاطمه زهرا (س) است. فاطمه زهرا(س) با آفرينشش، با زندگي و منش و روشش، با سيره عملي اش به تمام بشريت راه را نشان داد و به همه سؤال ها پاسخ گفت ، به همه شبهاتي كه درباره زنان و مردان آمده است پاسخ گفت. ايشان براي همه زنان و براي همه انسان هاي با ايمان اسوه است
چنانکه خداوند آسیه همسر فرعون را الگو قرار داد
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۱۱ تحریم )
و خداوند برای مؤمنان، همسر فرعون را مَثَل زده است هنگامی که گفت: پروردگارا! برای من نزد خودت خانه ای در بهشت بنا کن! و مرا از فرعون و کردارش نجات ده! و از مردم ستمکار رهایی ام بخش
وقتی زن فرعون می تواند برای همه مؤمنین (زنان و مردان ) اسوء و الگو باشد، بنابراين فاطمه (س) که سیده نساء العالمین است علاوه بر حقيقت ملكوتي اش به لحاظ انسان بودن اسوه است، چون اسوه بايد دست يافتني و قابل ديدن و شناختن و پيروي كردن باشد، فاطمه زهرا (س) زندگي عادي مي كند، فاطمه (س) غذا مي خورد، نان مي پزد، فاطمه (س) زندگي عادي خودش را اداره مي كند، فرزندانش را پرورش مي دهد و خطبه مي خواند و تمام شؤنات زندگي عادي را دارد و آن ارتباط عمیقی که با خدا دارد و زندگیش در راه خدا و برای خداست ، از اين جنبه فاطمه اسوه است به خصوص براي بانوان.
آنان مصداق آیه مبارکه هستند « قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿١٦٢﴾ انعام
بگو: نمازم، عبادتم، زندگی ام و مرگم فقط برای خداوند یکتا پروردگار جهانیان است «۱۶۲»
آنان باختیار خود قلب خود و هستی خودشان را خالص برای خدا قرار داده اند . چون آنان حیات و مماتشان برای خدا بود ارتباط با آنان ارتباط با خدا است . آری خداوند اولیائی دارد که کاملند و هم کامل کننده ، فاطمه و پدرش و شوهر و فرزندانش آنها عنوان اسوه بودن را دارند ؛ لذا الگو و اسوء قرار میگیرند .


آیا من بعنوان یک انسان توانسته ام در راه هدف خلقت جان خود را نشان بدهم ؟ آنها الگو هستند؛ اما من هم باید بخواهم که برای رسیدن به تکامل و هدف خلقت خود را در شعاع ملکوتی آنها قرار دهم .
اول باید فاطمه را شناخت که معرفت باعث محبت می شود آیا ما اهل بیت را دوست داریم همان طور که قرآن از ما خواسته است ؟ هیچ پیامری اجری طلب نکرده ، و خود حضرت رسول اکرم (ص ) هم اجری طلب نکرده ولی در یک آیه قرآن اجر طلب می کند آنهم بدستور خداوند که میفرماید:
قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۲۳ شوری )بگو: از شما در برابر رسالتم هیچ پاداشی جز مودّت به نزدیکانم [که بنابر روایات فراوان و صحیحِ سُنّی و شیعه، اهل بیتِ پیامبر علیهم السلام هستند] درخواست ندارم، هرکس کار نیکی [که عشق ورزی به اهل بیت علیهم السلام و پیروی از آنان است] انجام دهد بر نیکی اش می افزاییم. ولی میگوید: «ما سألکم من اجرٍ و هو لکم» آن اجری که از شما خواسته شده برای خودتان است یعنی فایده اش به خودتان بر می گردد.
آری آنها در پیاله عکس رخ یار دیده اند پس چرا ما نمی بینیم ؟ اینان دیدند. از حضرت علی (ع) پرسیدند آیا معبود و خدای خود را دیده ای فرمود: «لم اعبد رباً لم اره » خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم بعد می فرماید: خداوند با دیده سر دیده نمی شود بلکه با چشم دل خدا را باید دید . زیرا معرفت و شناخت قلبی است که باعث اطاعت و تقرب میشود؛ آری آنان را قرآن چنین معرفی می کند:
الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿٢٨﴾ (رعد)
و هرکس را که [با توجه و اخلاص، از غیر خدا] به سوی خدا بازگردد هدایت می کند «۲۷» [هدایت یافتگان] آنان [اند] که مؤمنند، و دل هایشان به یاد خداوند آرامش می یابد، آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرامش می گیرد «۲۸»
پس قلب خود را با آنان مرتبط کن زیرا که قلب عرش رحمان است و همین که زهراء (س) در قلبت قرار گیرد میشود عرش رحمان زیرا ارتباط با آنان باعث معرفت الله و تخلق به اخلاق الله و در نتیجه سبب آرامش قلوب و سعادت دارین است زیرا برای تربیت انسان نیاز به راهنما و الگو است و آنها واسطه فیض الهی هستند که انسان باید با آن واسطه ها باختیار خود مودّت داشته باشد .
از حضرت عیسی(ع) پرسیدند با چه کسی معاشرت کنیم ؟ گفت با کسی که دیدارش شما را یاد خدا می اندازد . ما آن دیده ای میخواهیم که اولیاء الله را ببینیم ، بشناسیم ، پیروی کنیم. خدایا دل ما را به انوار فاطمه منور بفرما.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *