خانه / اسلايد / فضائل اهل بیت در سوره دهر از نظر یک عالم سنی

فضائل اهل بیت در سوره دهر از نظر یک عالم سنی

فضائل اهل بیت در سوره دهر از نظر یک عالم سنی
گفتگوی یک عالم شیعی با یک عالم سنی در باره فضیلت اهل بیت در سوره دهر.
عالم شیعی : سؤالم اینست که آیا سوره مبارکه دهر که در شأن اهل بیت عصمت و طهارت، یعنی حضرت علی(ع) و فاطمه زهراء (س) و حضرت امام حسن و امام حسین (ع) نازل شده مایه امتیازی برای آنها بر سایر صحابه بوده است یا خیر؟
عالم سنی گفت: بدون تردید ، زیرا خدایتعالی در این سوره خلوص و اخلاص آنها را تصدیق کرده و ایثار و گذشت آنها بحدّی بوده که طبق روایات کثیره که در کتب تفسیر نقل شده حضرت حسن و حسین مریض شدند رسول اکرم (ص) و جمعی از صحابه از آنها عیادت کردند ، حضرت علی (ع) و مادرشان فاطمه و خادمه آنها فضهء نذر کردند برای سلامتی آنها سه روز روزه بگیرند ، حضرت امیرالمؤمنین (ع) سه صاع جو قرض کرد که با آن افطار کنند حضرت زهراء (س) یک صاع آنرا آرد کرد و پنج قرص نان تهیه فرمود وقتی علی (ع) نماز مغرب را خواند و برای افطار نشست مسکینی به در خانه آمد و سؤال کرد هر یک از آنها نانشان را به مسکین دادند و خودشان چیزی نخوردند .
روز دوم روزه گرفتند و باز وقت افطار همین که می خواستند افطار کنند یتیمی در خانه شان آمد و از آنها غذا خواست باز هر یک از آنها نان خود را به یتیم دادند .
روز سوم روزه گرفتند و باز وقت افطار همینکه می خواستند افطار کنند اسیری به در خانه آنها آمد و از آنها چیزی خواست باز روز سوم آنها تمام پنج قرص نان خود را باو دادند .


در اینجا این سوره مبارکه در شأن علی و فاطمه علیهما السلام و حسن و حسین (علیهماالسلام) نازل شد و خدایتعالی آنها را با بهترین مدائح ستود. و تردیدی نیست که اینها با این فضیلت بر سایر صحابه برتری داشته اند .
گفتم : ممکن است بفرمائید چه فضائلی را خدا در این سوره برای آنها اقرار کرده است ؟
گفت : واضح است و چون من قبلا فکرش را نکرده بودم ، حالا آیات را می خوانیم تا ببینیم چه فضائلی را خدا در این آیات برای آنها ذکر کرده است.
گفتم : متشکرم . او شروع کرد از اول سوره یک یک آیات را خواند تا رسید به آیه «ان الابرار ».
گفت : اول آنکه خدا آنها را بوصف نیکی و نیکوئی و به اصطلاحی خوبی مطلق یاد کرده و نام آنها را ابرار گذاشته است.
دوم : آنکه قطعاً در قیامت وارد بهشت می شوند و از چشمه آبی که بندگان خدا می خورند آنها هم می آشامند.
گفتم : آیا این شهادت از خدایتعالی در باره افراد معین که هنوز می خواهند در دنیا زندگی کنند بخصوص مثل حضرت حسین بن علی (ع) که طفل است دلیل بر عصمت یا لااقل ترک گناه کبیره ای که سبب هبط اعمال نیک آنها بشود نیست.
گفت : چرا استفاده خوبی شما از این آیه کردید .
سوم : آنکه خدایتعالی آنها را بوصف وفاداری و متعّهد بودن توصیف کرده که می فرماید : « یوفون بالنذر» و اگر کسی را خدا در قرآن به وصفی مدح کند او را باین وصف معرفی کرده و دوام و بقاء این حالت را برای او تا وقتی در دنیا هست اثبات فرموده است . بالاخره بمردم مسلمان تا روزیکه قرآن در بین مردم هست ، یعنی تا روز قیامت اطمینان داده که این افراد متعّهد و وفادار و مسئولند .


چهارم : آنکه خدایتعالی با کلمه «یخافون» آنها را متّصف به صفت خوف و ترس از خدا و روز قیامت معرفی کرده و کسیکه از خدا و روز قیامت بترسد حتی کار مکروه هم نمی کند.
پنجم : خدایتعالی آنها را به صفت «جود و سخاوت» که یکی از صفات ممتاز بشریت است و در هر که بیشتر این صفت وجود داشته باشد انسان تر و یا دورتر از صفات حیوانیت است معرفی فرموده و با کلمه «یطعمون الطعام» این معنی را اثبات کرده است .
ششم : آنکه با کلمه «علی حبه» آنها را به صفت مُحبّ خدا بودن که بزرگترین امتیاز و فضیلت یک مرد با ایمان است توصیف نموده است.
هفتم : آنکه اگر در سر تا سر قرآن تحقیق کنیم صفتی بهتر و بالاتر از خلوص و اخلاص دیده نمی شود و خداوند متعال آنها را به این صفت معرفی کرده است و با جمله «لوجه الله» این معنی را برای آنها اثبات فرموده است.
هشتم : آنکه آنها در روز قیامت حساب و فشارهای روز رستاخیز را ندارند و بلکه با کلمه : «فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَٰلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا » در آن روز روی خندان و دلی شادمان هم خواهند داشت .
نهم : آنکه خدایتعالی با کلمه « و جزاهم بما صبروا» آنها را به بردباری و تحمّل مشقّات و صبر در راه رسیدن به هدف متّصف کرده است
دهم : خدای تعالی بهشت را جایگاه آنها قرار داده و تمام نعمتهاي بهشتي را كه مفصّلاً پروردگار در این سوره بیان میکند مختص آنها قرار داده است .
يازدهم : أنكه خدايتعالي از زحمات آنها تشکر کرده و با کلمه «سعیکم مشکوراً» الطافش را بر آنها تکمیل فرموده است.
این بود آنچه که من می توانستم در این وقت کم برای شما از این سوره در فضائل اهل بیت عصمت و طهارت عرض کنم .
من گفتم : بسیار متشکرم و از اینکه با یک عالم منصف با حقیقتی که حقایق را بدون تعصب بیان میکند روبرو هستم ممنونم

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *