خانه / اسلايد / جمال معنوی فاطمه(س) در قرآن /جلوه های سوره کوثر

جمال معنوی فاطمه(س) در قرآن /جلوه های سوره کوثر

جمال معنوی فاطمه(س) در قرآن
معنویت قدسی فاطمه(س) در قرآن کریم، جلوه های تام یافته جمال معنوی و اوج پاکی و عصمتش ، در آیه تطیر (سوره أحزاب آیه ۳۳ ). درخشش انسان کامل را متجلی ساخت ، و آیه مباهله (آل عمران آیه ۶۱). شاهدی بر شکوهمندی و قدر و جلالتش شد.
و سوره «هل اتی» (سوره دهر)، جلوه ای از مروت و ایثار فاطمه (س) را همراه با عرفان بهترین زمزمه هستی ـ «علی حبه» تجسمی زیبا بخشید.
این جویبارهای فضیلت بهم پیوند خورد و در سوره «کوثر» مجموعه ای دل انگیز از زیباییها و اصالتها را رقم زد و آن را به عنوان، هدیه ای الهی ، تقدیم رسول خاتم (ص) کرد، زیرا فاطمه(س) یکی از مظاهر فیض مداوم و جریان پر برکت حرکت محمدی است که استمرار آن را در ذریه خویش تضمین کرد .


در این راستا نگاهی به سوره کوثر داریم :
جلوه های سوره کوثر
الف: جلوه های سوره کوثر : آنان که اهل ذوق و ادب و آشنای با آهنگ کلمات هستند و معانی زیبا و معارف بلند را درک میکنند ، سوره های قرآن را چنان پر جاذبه و دلربا إحساس می کنند که خضوع و فروتنی خویش را در مقابل این اعجاز بزرگ اعلام داشته و اسلام را بعنوان دین و برنامه زندگی خویش بر می گزینند .
همین آهنگ زیبا و دلنشین قرآن در نظم و نسق کلمات سوره کوثر جلوه غیر قابل تقلید یافته است. بویژه که پایان هر آیه به راء ما قبل مفتوح در کلمات ـ کوثر ، وانحر، ابترـ روح هنرمند را به وجد و شوق آورده و او به دنیای زیبای کلمات رهنمون می گردد . معانی عالی و پیشگویی قاطع را که در آیه کوتاه این سوره آمده و در آهنگ حروف و حرکات خاص و متقارب و متقابل نمودار شده است، نه آنطور که هست میتوان دریافت و نه وصف نمود ، و خود سرچشمه کوثر و نشانه کلام برتر و به عجز آوردن بشر است .
اعجاز قرآن در سوره کوثر نه تنها در موزون بودن کلمات و ترکیب زیبای آن نهفته است ، بلکه با پیشگویی درست از آینده ، جلوه های دیگر از اعجاز را فرا راه حق جویان قرار داده است.


سوره کوثر جدای از کوتاهی عبارات ، از مضامین بلند و معارف زیبایی برخوردار است و این معجزه .و سند نبوت پیامبر گرامی (ص) برای همیشه در تاریخ از مردم خواسته است که اگر میتوانید یک سوره هر چند به کوتاهی سوره کوثر، بیاورند.
سوره کوثر با این جمله «انا اعطیناک الکوثر» آغاز شده ؛ سؤالی که مطرح است این است که چگونه عطای خداوندی به صورت جمع ، «ما»، آورده شده است؟ با این که خداوند متعال یگانه یکتاست و همه نعمتها از او سرچشمه گرفته است ؛ برای این تعبیر که نظیر آن در سوره های دیگر از جمله سوره قدر آمده است «ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم » .
در این باره دو جواب داده شده است:
۱ـ تعبیر جمع به خاطر عظمت دادن به او است و این که مورد ، «کوثر» ذکر شده است ، نشان دهنده اهتمام فوق العاده خداوند است .
۲ـ جهانبینی مبتنی بر نظام علت و معلول و أسباب و مسببات است .
چنانکه در حدیثی از امام صادق (ع) می خوانیم : «ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب» ارادهای الهی بر این قرار گرفته است که أمور جهان جز به أسباب خود جریان نیابد.
و چون علل و أسباب به اذن الهی دست اندر کار این عطیه الهی بوده است ، در اشاره به آن ، جمع آورده شده است.
مظاهر و جلوه های کوثری: خیر فراوان در این آیه به أمور مختلفی از جمله: قرآن، نبوت، چشمه ای در بهشت، علماء، زیادی فرزندان، حوضی در بهشت، حکمت و شفاعت تفسیر شده است.
بیضاوی، از دیگر مفسرین اهل سنت، نیز زیادی فرزندان و پیروان را در شمار معانی کوثر ذکر می کند .


هیچ کدام از این معانی با یکدیگر منافاتی ندارند، زیرا همه بیانگر همان مضمون متعالی کوثر و خیر فراوانند. نکته قابل توجه این است که این زیادی فرزندان و نسل پیامبر(ص) که از چشمه سار فاطمه(س) جوشیده است، در میان دیگر معانی از درخشش و جلوه بیشتری برخوردار است. و شواهدی که آنرا تایید میکند شأن نزول سوره ، و آیه آخر سوره است «ان شانئک هو الابتر» (محققاً دشمن تو ابتر است زیرا که ظاهر کلمه ابتر ، عبارت از قطع نسل و بی فرزندی است. زیرا عرب جاهلی کسانی را که دارای فرزند پسر نباشد «ابتر» قلمداد میکردند.
در هر صورت بدون دنباله بودن از نظر فرزند، در معنای ابتر ملاحظه شده است که خود دلیلی بر این است که در کوثر معنای مقابل آن ارائه شده است : یکی وجود فرزندان بسیار است که به پیامبر(ص) اعلام می دارد که: ای پیامبر ما بتو خیر فراوان از جمله فرزندان بسیار دادیم و دشمن تو برای همیشه تاریخ از تمامی نیکیها و از نسل و فرزندان منقطع و جدا خواهد بود و از آنجا که بستر کوثر و جریان پر فیض و مداوم، در وجود مقدس حضرت صدیقه طاهره فاطمه(س) قرار دارد، به عظمت این سرچشمه خیرات و وجود با برکت بیشتر می توان پی برد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *