خانه / اسلايد / مناظره امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید

مناظره امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید

مناظره امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید
سوره کوثر خود گواه این مطلب است که تبار و ذریه پیامبر گرامی(ص) از دختر گرانمایه اش فاطمه(س) استمرار می یابد. چنانکه مرحوم علامه طباطبائی به آن توجه کرده است.
البته این معنا را در آیات دیگر به صورت آشکارتری می توان دید .
همچنین به دو نمونه آن در مناظره امام موسی بن جعفر (ع) با هارون الرشید تصریح شده است ، زمانی که هارون الرشید از امام موسی بن جعفر(ع) پرسید: چگونه شما می گویید ما از فرزندان پیامبریم ، با اینکه به جای ماندن نسل از پسر است نه از دختر و شما فرزندان دختر او هستید؟ حضرت در جواب او آیه ای از سوره انعام را خواند:
وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿٨٤﴾ وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿٨٥﴾ انعام )
و از فرزندان او داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را در عرصۀ هدایت قرار دادیم، ما این گونه، نیکوکاران را پاداش می دهیم«۸۴» و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس [که از نسل اویند] همه از شایستگانند 
آنگاه حضرت از هارون الرشید پرسید : پدر عیسی کیست، که به وسیله آن از فرزندان نوح «یا ابراهیم» بشمار آمده است؟ هارون گفت: عیسی پدری نداشت . امام (ع) بی درگ فرمود: همانگونه که خداوند عیسی را بوسیله مریم از فرزندان انبیاء محسوب داشته است ، ما نیز به پیامبر اسلام از طریق مادرمان فاطمه (س) انتساب پیدا کرده ایم و از فرزندان آن حضرت هستیم.
آنگاه حضرت آیه شریفه مباهله را تلاوت کرد:.
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿٦١﴾ آل عمران

و فرمود هیچکس ادعا نکرده است که : در موقع مباهله و نفرین بر مسیحیان پیامبر غیر از علی بن ابیطالب و فاطمه و حسن و حسین، در زیر کساء (عبا) داخل کرده باشد.
به این ترتیب مشخص می شود که منظور از أبنائنا، پسران ما ، حسن و حسین اند که خداوند آنها را پسران رسول خود خوانده است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *