خانه / اسلايد / جايگاه حضرت فاطمه(س) در آیه مباهله

جايگاه حضرت فاطمه(س) در آیه مباهله

جايگاه حضرت فاطمه(س) در آیه مباهله
جایگاه حضرت زهراء (ص) در اين آيه مباهله از چه روست ؟ در اين ميان مباحث مهمي قابل توجه و طرح هستند يکي از اين ها تعبير «نسائنا» است در صورتي که تنها زن همراه پيامبر(ص) فاطمه زهرا(س) بوده است و برخي در اين باره شبهه کرده اند که شايد زنان ديگري هم همراهشان بوده اند اما به اين مورد مي توان دو گونه پاسخ داد که روايات معتبر از شيعه و سني تاييد دارد که ، فقط يک زن آن هم حضرت فاطمه(س) بوده است.


نکته دوم اينکه خداوند براي يک نفر تعبير جمع به کار برده است همچنان که درباره ابراهيم (ع ) ايشان را به عنوان يک امت عنوان مي کند اينجا هم اينگونه است.
مطلب ديگر اينکه بنابر روايت ديگري از عايشه حتي حديث کساء و نزول آيه تطهير هم در اين روز يعني ۲۴ ذي الحجه بوده است و در حديث تطهير هم اصحاب کساء اينگونه معرفي مي شوند و خداوند هم مي خواهد اين ها را معرفي کند اينچنين نام مي برد
هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها (آنان فاطمه و پدرش و شوهر و پسرانش هستند ) و فاطمه زهرا به عنوان محور اصلي اهل بيت معرفي مي شوند .
اينان اهل بيت تطهير شدگان عبارتند از فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه کما اينکه اينها در اين روز در مباهله هم همراه پيغمبر مي روند و فقط ايشان هستند که در اين روز اين لياقت را پيدا مي کنند که به همراه پيامبر بروند و ديگر زنان ايشان اين لياقت را پيدا نمي کنند .

درسی به مسلمانان
و نيز اهميت ولايت و جانشيني امام علي (ع) و نيز ادامه نسل پيغمبر از سوي فرزندان حضرت فاطمه(س) درسي است که در اتفاقي که در روز مباهله رخ مي دهد به مسلمانان داده مي شود .
در گفتگویی با یکی از مدرسین حوزه علميه قم درباره درس هايي که اين آيه به مسلمانان مي دهد در باره این سوال که : چرا مباهله از نظر اعتقادي برای شيعه اهميت داشته است ؟ می گوید:
در آيه مباهله غير از تعبير مهمي که درباره حضرت فاطمه(س) بکار برده شده است ، درباره اميرالمومنين(ع) نيز تعبير مهمي آورده شده است و به عنوان نفس پيامبر از ايشان ياد شده است، نفس به معناي خود ، و شخصي که نفس خود پيامبر و داراي همه ويژگي هاي اوست، مگر آنچه بواسطه دليل اصلي از او خارج شده باشد و اين همان نبوت است . لذا بواسطه آيه مباهله نفس پيغمبر معرفي مي شود.

أبناء پیامبر (ص)
در اين آيه به ابنائنا هم اشاره مي شود که به امام حسن و حسين عليهما سلام به عنوان فرزندان رسول اکرم(ص) اشاره مي کند . حضرت رسول اکرم(ص) فرزند پسر نداشت اما نسل او از طرف دخترش، و فرزندانش بوسيله حضرت زهراء سلام الله علیها بود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *