خانه / اسلايد / اسرار فاطمیه/تجلی نور وجود در همه عالم

اسرار فاطمیه/تجلی نور وجود در همه عالم

بسم الله الرحمن الرحيم
اسرار فاطمیه
فیض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه   /     چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهی کند
صورت شاهد ازل، معنی حُسن لم یزل     /     وهم چگونه وصف آئینه حق نما کند ؟
عالم هستی تجلی گاه انوار الهی است ؛ هرچه از علم و حیات و قدرت در آیینه موجودات مشاهده می شود ، تجلی علم و حیات و قدرت خداوند متعال است . مخلوقات، آیه ها و آیینه هایی هستند که جمال و جلال الهی را نشان می دهند.


همه موجودات در اصل وجود خود و همینطور، علم و حیات و قدرتی که به اندازه سعه وجودیشان دارا هستند ، به خالق سبحان، خداوند متعال فقیر و محتاجند
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
اى مردم ! شماييد نيازمندان به خدا ، و فقط خدا بى‏نياز و ستوده است
اگر به آیینه وجود هر موجودی بنگری، در حقیقت به تماشای اسماء و صفات الهی رفته ای؛ چرا که اسماء خداوند، بر ارکان و قوام همه موجودات غالب است و همه مخلوقات از اسماء و صفات خالق خود سیراب و انباشته شده اند «و باسمائک التی ملأت (او غلبت) ارکان کل شیء» در دعای کمیل میخوانیم : و به اسم تو که ارکان همه چیز را پر کرده است (اشاره به تجلی اسماء الحسنی در تمام عالم است.).علم خداوند که خالق کائنات است ، بر همه آنها احاطه دارد «و بعلمک الذی احاط بکل شیء»

تجلی نور وجود در همه عالم
درخشش نور وجود موجودات، همه تجلی نور وجه الهی است. اگر نیک بنگری خواهی دید همه ذرات هستی غرق در نور وجودند و این نور وجه الله است که همه چیز را درخشان کرده است
«و بنور وجهک الذی أضاء له کل شی ء» آری؛ نور وجود که در همه ذرات عالم درخشش دارد، پرتوی از نور آسمانها و زمین است؛ چرا که : اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (خداوند نور آسمانها و زمین است).
علامه طباطبایی (ره) در ذیل آیه ۳۵ سوره نور می فرماید: «چون وجود و شئی هر چیزی باعث ظهور آن چیز برای دیگران است ، بنابراین «وجود» مصداق تام نور می باشد .
از سوی دیگر چون موجودات امکانی، وجودشان به ایجاد خدای تعالی است، پس خدای متعال کامل ترین مصداق نور می باشد. اوست که ظاهر بالذات و مظهر ماسوای خویش است ، و هر وجودی به وسیله او ظهور می یابد و موجود می شود» .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *