خانه / اسلايد / پرهیزگاری و ترس از خدا

پرهیزگاری و ترس از خدا

پرهیزگاری و ترس از خدا
سپس فاطمه(ع) سفارش به پرهیزگاری میفرماید و آیه قرآن را یاد آوری میفرماید که باید آنطوری که سزاوار است حق پرهیزگاری را رعایت نمائید و از دنیا نروید مگر تسلیم برای حق باشید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ﴿١٠٢﴾آل عمران
دستوری که بزرگان را بزانو در آورده و در کوتاهی از انجام آن در هراس بوده اند
نتیجه یک عمر بندگی و اطاعت واجبات و ترک گناهان اینست که شخص با تسلیم برای حق بمیرد و مرحله دوم و کلاس برتر دین را که تهذیب نفس و تکمیل اخلاقیات است طی نموده در برابر حق و خواست او چون و چرائی نداشته باشد .
بتعبیر دیگر شاید زهراء(س) میخواهد پس از یاد آوری فلسفه احکام، نتیجه عمل کردن به احکام را بزبان قرآن یاد آوری فرماید که آن با تسلیم حق مُردن است . البته اطاعت خدا در واجبات و ترک محرمات ناشی از دانش است اگر کسی براستی خدا را شناخت و حضور او را در همه جا و در همه حال درک کرد محال است مخالفتش را نماید .
چنانچه در قرآن مجید میفرماید و حضرت زهراء (س) نیز در این بخش از خطبه بآن استشهاد میفرماید: إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» ۲۷ فاطر) از بندگان خدا فقط اهل معرفت، از [عظمت] او بیم دارند .
«خشیت» ترس ناشی از ادراک عظمت میباشد لذا حتماً باید ادراک عظمتی در کار باشد آنگاه بخودی خود ، خواهی نخواهی ، ترس و کوچک شدن در درون پیش می آید.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت هر جا گناه یا غفلت یابی ، آنجا از نور علم خبری نیست . و شاید بیان آیه شریفه در این قسمت تعرض و کنایه ای بشنوندگان مجلسش باشد که در اثر جهل بگناهان بزرگی چون غصب و کمک ستمگر و یاری نکردن ستمدیده مبتلا گردیدند. باید علمی بدست آورند تا خدا ترسی در آنان پدید آید و از گناهان بپرهیزند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *