خانه / اسلايد / توحيد يعني

توحيد يعني

📝توحيد يعني
توحيد در خالقيت ربوبيت تکويني و تشريعي

🌷اگر مفهوم توحيد را مورد دقت قرار دهيم،
دو يا سه مفهوم حاصل مي­شود،

🌷وقتي مفهوم توحيد و «لا اله الا الله»، تحليل مي­شود،
چند مفهوم از آن به دست مي­آيد:
🌷 اولاً: اين مفهوم حاصل مي­شود که خالقي جز «الله» نيست؛
چون الوهيّت و پرستش فقط شأن کسي است که آفريدگار باشد؛

🌷 ثانياً: مي­دانيم که خيلي­ها قائل به خالقيّت بودند؛ حتّي بت پرستان مکّه هم خالقيّت الله را قبول داشتند.
آن­ها در عين اين­که بت­ها را مي­پرستيدند، مي­گفتند:.
«… ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏ …»:
ما براي اينکه تقرّب به الله پيدا کنيم، بت­ها را مي پرستيم.
الله و خالقيّت الله را قبول داشتند.

🌷 مسأله دوّم که از تحليل توحيد به دست مي­آيد، ربوبيّت الله است؛

🌷يعني غير از اين­که خدا، عالم را آفريده است،
اداره عالم،
و اختيار انسان و … به دست اوست؛

🌷کسي بر اراده او حکومت نمي­کند؛
چيزي بي اراده او تحقق پيدا نمي­کند؛
صاحب اختيار عالم اوست.

👈اين فکر در مقابل افکار انحرافي­اي که برخي از يهودي­ها قائل به آن بودند، قرار دارد؛
آن­ها مي­گفتند: خدا، عالم را آفريده و آنرا رها کرده است و ديگر مديريت عالم با خدا نيست.

👈 فرقه­اي به نام مفوّضه هم همين اعتقاد را داشتند؛ آن­ها مي­گفتند: خدا اختيار عالم را به انسان تفويض کرده است.

🌷پس مرحله دوم اين است که ما قائل به توحيد در ربوبيّت شويم.

🌷ربوبيّت تکويني، يعني خدا عالم را تکويناً اداره مي­کند؛
«… إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاء …»
، «… وَ اللَّهُ يُحْيي‏ وَ يُميت‏ …»
و ساير امور تربيتي و مديريتي عالم با خداست. هر عاملي در عالم به اذن الله است.
👈 إبليس هم تا اين مرحله از توحيد را داشت. او هم قائل به خالقيّت خدا و هم قائل به ربوبيّت خدا بود.

👈إبليس گفت: «… خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طين‏ …»
؛ پس خالقيت خدا را قبول داشت،
و گفت:
«… أَنْظِرْني‏ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون»‏
پس ربوبيّت تکويني خدا را هم قبول داشت؛

اعتراف کرد به اينکه تو ربّ من هستي و از او مهلت خواست و مهلت دادن را هم کار او مي­دانست؛
🌷 گفت: «تو به من مهلت بده»؛ پس قبول داشت که مديريّت عالم به دست خداست؛
👈تا اينجا جناب ابليس موحّد بود؛
توحيد در خالقيّت و توحيد در ربوبيّت را داشت.
پس اشکال کار ابليس کجا بود؟
👈 اشکال او در اين­جا بود که قبول نداشت که هر چه خدا مي­گويد، بايد اطاعت کرد.
💧گفت: «دستوراتي را قبول مي­ کنم که خودم بخواهم

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *