خانه / اسلايد / در بیان خلقت انسان/انسان بنعمت گوش و چشم امتحان می گردد.

در بیان خلقت انسان/انسان بنعمت گوش و چشم امتحان می گردد.

در بیان خلقت انسان
به هر حال بعد از این مرحله نوبت آفرینش انسان ، و موجود قابل ذکر شدن است ، و در بیان خلقت انسان که چگونه جسم وی را در این عالم پس از نیستی و عدم بوجود آوردیم چنین می فرماید:
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً (۲)
ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم، و او را مى‏آزمائيم (لذا) او را شنوا و بينا قرار داديم.
از راغب اصفهانی است که مقصود از «امشاج» آن قوای مختلفی است که در نطفه قرار داده شده ، چنانکه در جای دیگر گفته شده :
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ ﴿١٢﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ﴿١٣﴾
همانا ما انسان را از چکیده ای از گِل آفریدیم «۱۲» سپس آن را نطفه ای در قرارگاهی استوار قرار دادیم
بیان می دارد: خلقت انسان از گِل است ، پس آنرا نطفه ، و در آرامگاه ( رحم مادر) استوار قرار دادیم .
*در تفسیر بانو مجتهده امین آمده است : «امشاج» به معنی شیء مخلوط است. آفرینش انسان از «نطفه مخلوط »، ممکن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و ترکیب «اسپر» و «اوول» بوده باشد چنانکه در روایات اجمالا بان اشاره شده است.
یا اشاره است به استعدادهای مختلفی که در درون نطفه از نظر عامل «وراثت» و از طریق ژنها و مانند آن وجود دارد، . و یا اشاره به اختلاط مواد مختلف ترکیبی نطفه است ، چرا که از دهها ماده مختلف تشکیل یافته ، و یا اختلاط همه آنها با یکدیگر ، معنی اخیر از همه جامعتر و مناسبتر است . یا احتمال «امشاج» اشاره به تطورات نطفه در درون جنینی است
انسان بنعمت گوش و چشم امتحان می گردد.
در ادامه می فرماید:
نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً (۲) (ویرا در مقام آزمایش در آوردیم ).
همانطور که در سوره ملک میخوانیم : الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ
(آن که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید).
جمله « نبتليه» اشاره به رسيدن انسان به مقام” تكليف و تعهد و مسئوليت و آزمايش و امتحان” است ؛ و اين يكى از بزرگترين مواهب خدا است كه به انسان كرامت فرموده و او را شايسته” تكليف و مسئوليت” قرار داده است.
و از آنجا كه” آزمايش و تكليف” بدون” آگاهى” ممكن نيست، در آخر آيه اشاره به ابزار شناخت و چشم و گوش مى‏كند كه در اختيار انسانها قرار داده است ، ویرا شنوا و بینا گردانیدیم . آری انسان بوسیله نعمت گوش و چشم امتحان می گردد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *