خانه / اسلايد / تجسم اعمال

تجسم اعمال

تجسم اعمال
إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيراً (۴
ما براى كافران زنجيرها و غلها و شعله‏هاى سوزان آماده كرده‏ايم.
*آری کسی که در این نشأه دنیوی خود را به زنجیر اوهام و غلهای قوای سبعی وبهیمی و حیوانی و آمال طیبعی بگسترانید، و کفران نعمتهای الهی را نمود، و قوای مشاعری که بایستی در طریق شکر گذاری و بندگی او صرف نماید در راه مخالفت او بکار گرفت ، در نشأة اٌخروی که حقیقت هر چیزی ظاهر می گردد، همین زنجیرهای معنوی آرزو و آمال ظاهر می گردد و به دست و پای او پیچیده و غلهای علاقه های دنیوی وی نیز بار سنگینی می گردند، و او را در قید قرار می دهند و اعمال زشت و نکوهیده او آتش سوزان می گردد، و به کیفر اعمال و اخلاقش همیشه در آتش سوزان می سوزد .
و می فرماید: ما براى كافران زنجيرها و غلها و شعله‏هاى سوزان آماده كرده‏ايم. و به آنها خطاب می شود:
«ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ» بچشيد عذاب سوزان را.؛ چرا ؟ «ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِيدِ
اينها بخاطر چيزى است كه دستهاى شما از پيش فرستاده و خداوند به بندگان (خود) ستم نمى‏كند.
وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ در حالى كه جهنم به كافران احاطه دارد! معلوم می شود که بهشت و جهنم فعلا موجودند نه اینکه چنانچه بعضی گمان کرده اند بعداً در قیامت موجود می شوند . زیرا سبب بهشت همان ایمان واقعی و تقوی و عمل صالح است که اهلش در همین عالم دارا می باشند، و اسباب جهنم از زنجیرهای هفتاد زرعی که فرموده :
«زرعها سبعین زرعاً و غلها …» و آتش سوزان که ناشی از متابعت هوی و هوس دنیوی و مخالفت مولا که در این عالم بصورت عیش گوارا می نمایند ، و لکن وقتی در قیامت پرده طبیعت عقب رفت و هر چیزی با حقیقت خود ظاهر گردید اشقیاء می بینند این همان غل و زنجیریست که خود در دنیا تهیه نموده اند .
و چون سبب بهشت و جهنم اعمال و اخلاق خود انسان است ، پس وقتی سبب تحقق یافت مسبب هم تحقق می پذیرد .
پس از همین جا معلوم می شود که بهشت و جهنم از همین عالم بوجود می آید و بهشت در باطن و حقیقت بهشتیان در معنی نه در صورت موجود است ؛ و نیز جهنم در معنی نه در صورت در باطن جهنمیان نهفته و محیط بر آنان است و در قیامت صورت گرفته ظاهر می گردد .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *