📝ولايت از شئون ربوبيت تشريعي است
اگر اين مفاهيم را قبول داريم، .
بايد بدانيم که ارادهي خدا بر اين تعلّق گرفته است
🌷 که مبيّن قوانين
و مجري قوانين در عالم اسلام،
🌷 اول پيغمبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله ـ
و بعد اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ باشد.
در بعضي از روايات گفته شده که «… وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ …»
🌷 اگر براي کسي ثابت شد که خدا فرموده است: «بايد از علي اطاعت کنيد»،
و در عين حال گفت: «نه قبول ندارم!»،
اين عمل، عين عمل إبليس است.
👈ممکن است براي شخصي ثابت نشده باشد، يا نفهميده باشد، يا نتوانسته باشد بفهمد؛
اين چنين شخصي مستضعف است و به اندازه اي که نفهميده و نميتوانسته بفهمد، معذور است.
👈امّا کسي كه فهميد، و کسي که خودش از پيغمبر ـ صلي الله عليه و آله ـ شنيد:
«… مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ …»
❤ اگر انکار کرد، قلباً کافر است،
اگرچه در ظاهر مسلمان باشد؛
يعني چيزي را که نص فرمايش خداست، قبول ندارد.
👈 وقتي فهميد خدا او را تعيين کرده است و در عين حال انکار کرد،
در اصطلاح فقهي ميگوييم: منافق است؛
🌷 ولي معناي منافق اين است که باطناً کافر است و در ظاهر، مسلمان است؛ ظاهراً پاک است؛ ازدواج با او جائز است؛ ذبيحهاش حلال است.
❤ منافقين قلباً امر خدا را قبول ندارند و در دل ميگويند:
«خدا بيجا گفته است؛ نبايد علي جانشين پيامبر باشد؛
علي جوان بود و هنوز صلاحيت اين کار را نداشت!».
🌷پس براي اينکه توحيد تمام شود،
بايد توحيد در خالقيّت،
در ربوبيّت تکويني
و در ربوبيّت تشريعي
همه جمع شده باشد.
💧چرا با اينکه إبليس خالقيّت و ربوبيّت تکويني خدا را قبول داشت،
باز خداوند ميفرمايد: «… كانَ مِنَ الْكافِرينَ …»؟
💧 اين نسبت بخاطر اين است که إبليس ربوبيّت تشريعي را قبول نداشت.
🌷ما اگر توحيد را قبول داشته باشيم، و بخواهيم کلمه «لا الله الا الله» را درست بگوييم،
🌷بايد خدا را به وحدانيّت در خالقيّت،
در ربوبيّت تکويني
و در ربوبيّت تشريعي قبول داشته باشيم؛
🌷ربوبيّت تشريعي خدا اقتضاء ميکند که دستورات پيغمبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ را بپذيريم؛
🌷چون او گفته است: «… أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم …»
🌷پس رسول و اولی الامر باید معصوم باشند که خداوند دستور به اطاعت آنها را داده است
💧لذا اگر دستورات ايشان را قبول نکنيم،
حکم خدا را قبول نکرده ايم؛
🌷يعني ربوبيّت تشريعي خدا را نپذيرفته ايم
و در اين صورت،
در توحيد مشکل داريم.
🌷پس کلمه
«لا الله الا الله» شامل ولايت علي ـ عليه السلام ـ هم ميشود.
🌷 فرمايش امام رضا ـ عليه السلام ـ يعني
«انا من شروطها»،
يک شرط خارجي نيست، به اين معنا که يکبار بگويند: « لا الله الا الله» حصن خداست
و بعد می فرماید :
يک شرط ديگر هم بايد به آن ضميمه شود
🌷و آن ولایت است