أنان كه باختيار خود بیراهه رفتند
و اما كسى كه پرونده اعمالش را به دست چپش دهند :
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾ ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾ إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ
مىگويد :
اى كاش پروندهام را دريافت نمىكردم ،«۲۵» و نمىدانستم حساب من چيست ؟«۲۶» اى كاش همان مرگ اول [كه مرا از دنيا به آخرت انتقال داد] كارم را يكسره مىكرد [و در نيستى ابد قرارم مىداد ، ] «۲۷» ثروتم عذاب را از من دفع نكرد ،«۲۸» قدرت و توانم از دست رفت .«۲۹» [فرمان آيد] او را بگيريد و در غل و زنجيرش كشيد ،«۳۰» آن گاه به دوزخش دراندازيد ،«۳۱» سپس او را در زنجيرى كه طولش هفتاد ذرع است به بند كشيد ،«۳۲» زيرا او به خداى بزرگ ايمان نمىآوردهز
به هر حال هر دو گروه سرنوشت خود را با اختیار و اراده خود انتخاب کردند و هیچ اجباری در کار نبود.
همانطور که در سوره واقعه راجع به نعمتهای بهشتیان می فرماید : این ها پاداش آنها است به آنچه عمل کردند.
و پيشى گيرندگان [به اعمال نيك] كه پيشى گيرندگان [به رحمت و آمرزش] اند ،«۱۰» اينان مقرباناند ،
«۱۱» در بهشتهاى پر نعمتاند .«۱۲» گروهى بسيار از پيشينيان ،«۱۳» و اندكى از پسينيان ،«۱۴» بر تختهايى زربافت ،«۱۵» در حالى كه روبروى يكديگر بر آنها تكيه دارند .
عَلَىٰ سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ ﴿١٥﴾ مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ ﴿١٦﴾
يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿١٧﴾ بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ ﴿١٨﴾ لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ ﴿١٩﴾ وَفَاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ ﴿٢٠﴾ وَلَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ ﴿٢١﴾ وَحُورٌ عِينٌ ﴿٢٢﴾ كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ ﴿٢٣﴾ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٢٤﴾ لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا ﴿٢٥﴾ إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا ﴿٢٦﴾ واقعه
نوجوانانى هميشه نو جوان همواره [براى خدمت] پيرامونشان مىگردند ،«۱۷» با قدح ها و كوزهها و جام هايى از باده ناب و پاك ،«۱۸» كه از نوشيدنش نه سردرد گيرند ، و نه مست و بىخرد شوند ،«۱۹» و ميوهها از هر نوعى كه اختيار كنند ،«۲۰» و گوشت پرنده از هر گونهاى كه بخواهند ،«۲۱» و حوريانى چشم درشت ،«۲۲» هم چون مرواريد پنهان شده در صدف ؛«۲۳» پاداشى است در برابر اعمالى كه همواره انجام مىدادند .«۲۴» در آنجا نه سخن بيهودهاى مىشنوند ، نه كلام گناهآلودى ،«۲۵» مگر سخنى كه سلام است و سلام .
آری می فرماید : جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٢٤﴾ «پاداشى است در برابر اعمالى كه همواره انجام مىدادند».
همچنین ببینید
هدایت تکوینی:
هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …
هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :
هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …
بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام
🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام 🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …