خانه / اسلايد / ویژگیهای فطرت

ویژگیهای فطرت

ویژگیهای فطرت
۱ـ عمومیت فطرت : فطرت نسبت به همه بشر عمومیت دارد و این خلقت شامل جمیع انسانها می شود.
۲ـ ذاتی و غیر قابل تبدیل بودن فطرت : از آنجا که فطرت از جانب خداوند به مردم داده شده بنابراین اکتسابی نیست. پس آنچه مردم با زحمت آن را به دست می آورند فطری نیست. فطرت، ذاتی انسانها است و خداوند مردم را بر فطرت آفریده است . و عبارت «لا تبدیل لخلق الله» این مطلب را تائید می کند. این فطرت که دین انسانها مطابق با آن یا عین آن است قابل تبدیل نیست، زیرا انسان در کسب آن دخالتی ندارد.
در نتیجه آنچه از لسان تفسیر و روایات به دست می آید این است که فطرت بمعنای سرشته شدن به خلقت و معرفتی خاص است و برای انسان از جنبه آگاهیها نیز شناختهای فطری قائلند .
بلکه عشق فطرت ، معرفت ، بطور مشاهده حضوریه است که به رفع حجب حاصل می شود .
امام در عین حال به نکته ای در مورد امور فطری بر اساس آیه اشاره می نمایند و آن مسأله غفلت مردم در این اتفاق و هماهنگی است « و لکن اکثر الناس لا یعلمون» که شاید بتوان به یک نوع سرزنش از آن یاد کرد .ایشان در این زمینه می نویسند :
ولی از امور معجبه آن است که با اینکه در فطریات احدی اختلاف ندارد ـ از صدر عالم گرفته تا آخر آن ـ ولی نوعاً مردم از آن غافلند از این که با هم متفق اند ؛ و خود گمان اختلاف می نمایند ، مگر کسی به آنها تنبه داده شود آن وقت می فهمند موافق بودند در صورت مخالفت.

استاد امام در این زمینه می فرمایند:
در این کلام توبیخ و سر زنش است برای کسانی که به احکام و مقتضیات فطرت آشنا نیستند و خود را در بدن خلاصه می کنند و در کتاب فطرت خود (وجود خود) که مکتوب به دست قدرت الهی است تفکر و تعقل نمی کنند و تمیز بین احکام فطرت و طبیعت نمی دهند. اگر آنها تدبیر در کتاب ذات خود نمایند و مدرک (الله) شوند ، از خود بینی به خدا بینی ، و از خود خواهی به خدا خواهی می رسند. حافظ حقوق فطرت می شوند ، مانع از انحراف و اعوجاج آن می گردند .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *