خانه / اسلايد / خلاصه

خلاصه

 

خلاصه
خانم نصرت امین در تفسیر آیه می فرماید: و چون مکرر نظر کنند آنانرا فرا گرفته نعمتهای فراوان و مملکت وسیع، اشاره به این که : بهر نظری نعمت دیگری و مملکت وسیعی برای خود می نگرند که «علی الدوام» محفوظ باشند.

زیرا نعمتهای بهشتی چون ناشی از رحمت غیر متناهی الهی است محدود به حدّی نیست و انتها ندارد.

و گفته اند در تفسیر روح البیان : اشاره آیه از باب ترقی از ادنی باعلا است ، مقصود تعمیم است یعنی نعمتها را گفتند که در اینجا أمور دیگری هم هست که بزرگتر و عظیم تر از آن است که گفته شده  و نیز گفته اند: «نعیم» راحت اشباح و اجسام است ، و «مُلک کبیر » لذت أرواح می باشد یا اینکه: «نعیم» ملاحظه «دار» است و «مُلک کبیر» مشاهده دیدار است و «دار بی دیدار به هیچ نارزد» .
زاهدان فردوس می جویند و ما دیدار دوست)

و در تاویلات نجمیه دارد : وقتی انسان در مقام «توحید» متمکّن گردید واصل می گردد به مقام شهود ؛ و در همین عالم مشاهده می نماید سلطنت و مملکت پادشاهی را که در ذات و صفات و أسماء بزرگ است . (اللهم ارزقنا) .

تا اینجا به قسمتی از نعمتهای بهشتی از قبیل : مسکن ، تختها، سایه ها ، میوه ها ، نوشیدنیها ، ظرفها ، گروه پذیرائی کننده اشاره شد ، اکنون نوبت به وسائل تزئینی بهشتیان است می فرماید: بر اندام آنها لباسهائی است از حریر نازک سبز و از دیبای ضخیم .

عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ بر اندامشان جامه‏هايى از حرير نازك و سبز رنگ و ديباى ستبر است و با دستبندهايى از نقره آراسته شده‏اند «سندس» پارچه ابریشم نازک و «استبرق» پارچه ابریشمین ضخیم . و در آیه ۳۰ سوره کهف آمده است.

«یحلون فیها من اساور من ذهب» بهشتیان با دستبندهائی از طلا تزئین می شوند. رنگ سبز برای لباسهای بهشتی برای آن است که رنگی است بسیار نشاط آفرین همانند برگهای زیبای درختان ، البته رنگ سبز أنواع و اقسامی دارد که هر کدام خود دارای لطفی است .

پس در «عالیهم » دو احتمال است اول اینکه فوقهم ثیاب سندس …برای غلمان ، و احتمال دیگر حال است برای ضمیر (هم) که در آیات قبل به ابرار بر می گردد که معنی آیه این می شود (و حال کونهم یعلوهم ثیاب سندس خضر) .
و سر انجام در پایان آیه بعنوان آخرین نعمت و مهمترین نعمت از این سلسله نعمتها می فرماید:
وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ﴿٢١﴾
و پروردگارشان شراب طهور به آنان مى‏نوشاند .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *