خانه / اسلايد / أسماء الله در قران

أسماء الله در قران

أسماء الله در قران
آنچه در قرآن که کلام الله و کتاب الهی است تفحص شده قریب صد وپنجاه اسم آمده است اما آن چه در روایات آمده مختلف است، ۹۹، و تا هزار اسم هم در دعای جوشن بیان شده. مسئله اسماء خیلی حرف دارد مثلا اسماء ذات هفت اسم اند، و اسماء صفات و اسماء فعل زیاد هستند، و از مجموع روایات چنین بر می آید که خداوند نامتناهی است و تجلیات و ظهورات اسماء و صفات و افعالش هم نامحدودند. آنچه متعین از اسماء الله شده دلیل بر انحصار ندارد .
مبحث اسماء الله هم شیرین است و هم در معرفت خدا و توحید بسیار مأثر است زیرا اگر انسان خدا را با اسماء و صفات شناخت ارتباط و انس او با خدا بیشتر میشود ,
معرفت اسماء الله از غامض ترین علوم است. اسماء خداوند یا جلالی هستند یا جمالی، و بعضی اسماء جزء ارکان هستند . اسماء حسنی همه اسم اعظم می باشند و راه یابی به کنه و حقایق و ظهورات، که مربوط به ذات و وصف و افعال او می باشند دلیل کاملی بر این است که هیچ حد و حصری وجود ندارد , و دریای بیکران اسماء در تمام عوالم وجود نامحدود است .
آنچه از اسماء حسنی الهی از پرده غیب الغیوب بر صفحه کتابها و السنه اهل توحید و عموم خلق نوشته و جاری شده است نموداری از خزائن نامتناهی حق تعالی است .
و نیز بیان شد که دو هدف اساسی را قرآن بیان میکند یکی مبدأ نظام امکان است ( یعنی مبدأ عالم ، مبدأ خلق ، خالق عالم و آدم) و ربط بین این دو، ما با عالم یک رابطۀ داریم و با خدای این عالم هم یک رابطۀ داریم و نیز تمام موجودات که خداوند آنها را خلق کرده باهم رابطۀ دارند حتی اگر خودشان ندانند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *