خانه / اسلايد / شأن نزول:

شأن نزول:

شأن نزول:
بعضی از مفسران گفته اند نخستین آیات مورد بحث در باره (نضربن حارث) نازل شده است. او مرد تاجری بود و به طرف شام و ایران سفر می کرد و داستانهای رستم  واسفندیار و بهرام را خریده و در اجتماع قریش طوری از آنها سخنرانی می کرد که مردم را شیفته و فریفته خود می کرد و برای استماع آن گوش به قرآن نمی دادند. و می گفت اگر محمد صلی الله علیه و آله و سلم از قصه عاد و ثمود و عظمت ملک سلیمان علیه السلام و داود علیه السلام خبر می دهد من از سعه ملوک عجم و ابهت و عظمت آن سخن می گویم. و مردم دور او راگرفته استماع قرآن را ترک می نمودند.
بعضی دیگر گفته اند که این قسمت از آیات درباره مردی نازل شد که کنیز خواننده ای را خریداری کرده بود و شب و روز برای او خوانندگی می کرد و از یاد خدا غافل می ساخت.
مرحوم (طبرسی) مفسر بزرگ بعد از ذکر این شأن نزول می گوید حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه نقل شده که شأن نزول فوق را تایید می کند.
«لا یحل تعلیم المغنیات و لا بیعهن، و ثمنهن حرام و قد نزل تصدیق ذلک فی کتاب الله  ومن الناس من یشتری الهو الحدیث »
آموزش دادن کنیزان خواننده و خرید و فروش آنها حرام است و در آمدی که از این راه به دست می اید نیز حرام است و گواه آن آیه فوق است. و بقول ابن عباس و اکثر مفسرین مقصود از لهو الحدیث ، غناء است و از ابی جعفر و ابی عبدالله و ابی الحسن الرضا علیهم السلام نیز به همین معنی روایت شده .

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *