خانه / اسلايد / گسترش لهو در زندگی ماشینی

گسترش لهو در زندگی ماشینی

گسترش لهو در زندگی ماشینی
درست است که قرآن مجید در آیه مورد بحث یک قسم از لهو را که همان لهو الحدیث است تحریم نموده و مرتکب را با عذاب خوار کننده تهدید کرده است. ولی باید توجه نمود که داستانهای باطل و سرگرم کننده و باز دارنده از شنیدن سخنان خدا و پیمودن راه حق، از آن جهت حرام است که لهو و سرگرم کننده است، نه از این جهت حرام است که داستان می باشد زیرا داستان های آموزنده نه تنها حرام نیست بلکه یکی از وسایل و طرق تربیت است.
پس چیزی که مورد تحریم است همان جنبه لهو بودن و بازدارندگی ان از شنیدن حقایق است نه جنبه داستان و قصه گویی . بنابراین هرگاه لهوی در غیر مورد داستان هم محقق گردید حتماً حرام خواهد بود.

نکته ها :
۱ ـ تحریم غنا
بدون شک ، «غنا» به طور اجمال ، از نظر مشهور علمای شیعه حرام است و شهرتی در سر حدّ اجماع و اتفاق دارد.
از این جهت دانشمندان اسلامی با ایه مورد بحث بر تحریم (غنا) استدلال نموده ، که هر نوع آهنگ و آوازی که مناسب مجالس عیاشی و آواز خوانی باشد به حکم این که لهوی است که انسان را از حق و حقیقت باز می دارد حرام است.
اگر فرض کنیم قرآن یا حدیث و یا شعر بس آموزنده ای را با این آهنگ بخواند باز حرام خواهد بود. درست است که قرآن یا شعر آموزنده ای که با آهنگ غنا خوانده می شود. از قبیل لهو الحدیث نیست. زیرا یا قرآن است یا شعر و خود کلام لهو الحدیث نیست و لهو و باز دارنده نیست. ولی کیفیت و نحوه سخن گفتن لهویست که مایه بازداشتن انسان از حق و حقیقت است.
و هر گاه تصنیف مبتذل عشقی که احساسات خفته جنسی را به شدت بیدار می سازد با چنین آهنگ خوانده شود. در این صورت علاوه بر این که مضمون کلام لهو و سرگرم کننده و بازدارنده است، کیفیت کلام نیز که بصورت غذا است نیز لهو خواهد بود نواختن دستگاههای موسیقی هر چند توام با تصنیف و آواز نباشد اگر چه لهو الحدیث نیست ، اما روشن ترین مصداق این لهو است،‌ زیرا نواختن و استماع این آهنگ ها آن چنان مایه سرگرمی است که انسان را از شنیدن آیات الهی و توجه به مبدء و معاد و دیگر وظایف انسانی باز می دارد.
یکی از بلاهای عصر ما گسترش موسیقی است که بصورتهای مختلفی هر خانه و لانه وارد شده است. چون بسیاری مایلند که از مضرات آن با خبر باشند از این جهت به گوشه از مضرات موسیقی اشاره می کنیم.

۲ ـ مضرات موسیقی
گر چه رواج فوق العاده انواع موسیقی مانع از آن است که بسیاری از افراد در این باره درست فکر کنند و بیندیشند و مطابق طرز تفکر نادرستی که در متداول شدن هر چیز را دلیل بر بی عیب بودن آن می گیرند، و حاضر به مطالعه در اطراف اثرات شوم و زیانبار موسیقی نیستند. ولی افراد واقع بین، هیچگاه به این مقدار قناعت نخواهند کرد و برای پی بردن به واقعیتها علی رغم شیوع و عدم شیوع آنها همواره می کوشند و مطالعه می کنند.

همچنین ببینید

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

اگر کسی به تو ظلم کرد، حق داری تلافی کنی؛ ولی…

🔸مکارم اخلاق🔸 ✅اگر کسی به تو ظلم کرد، حق داری تلافی کنی؛ ولی بهتر است …

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *