خانه / اسلايد / فلسفه تحریم غنا

فلسفه تحریم غنا

فلسفه تحریم غنا
دقت در مفهوم (غنا) با شرائطی که ذکر شد فلسفة تحریم آن را به خوبی روشن می سازد. اما مفاسد غنا :
۱ – تشویق به فساد اخلاقی، مجلس غناء معمولاْ‌ مرکز انواع مفاسد است و آن چه به مفاسد دامن می زند همان غنا است. مجالس رقص جوانان؛ پسران و دختران و فجایعی که رخ می دهد، که آهنگ خاصی اجرا می شود و سبب هیجان به آن شده.
در تفسیر «روح البیان » سخنی از یکی از سران بنی امیه نقل می کنند. که به آنها می گفت: از غنا بپرهیزید که حیا را کم می کند، شهوت را می افزاید، شخصیت را در هم می شکند، جانشین شراب می شود، و همان کاری را می کند که مستی انجام می دهد،
روح نفاق همان روح آلودگی به فساد و کناره گیری از تقوی و پرهیزکاری است حتی آنها هم به مفاسد آنها پی برده بودند. اگر در روایات آمده که ملائکه در خانه ای که غناء است وارد نمی شوند. بخاطر همین آلودگی به فساد است. چرا که فرشتگان پاکند و طالب پاکیند و از این محیطهای آلوده بیزارند.
۲ – غافل شدن از یاد خدا- در بعضی از روایات اسلامی آمده است: غنا آن چنان انسان را مست شهوات می کند که از یاد خدا غافل می سازد. در آیات فوق خواندیم که لهو الحدیث یکی از عوامل (ضلالت) از سبیل الله است و موجب عذاب الیم است.
از امام علی علیه السلام است که می فرماید: هر چیزی که انسان را از یاد خدا غافل کند و در شهوات فرو ببرد. آن در حکم قمار است.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *