خانه / اسلايد / حکمت چیست ؟

حکمت چیست ؟

حکمت چیست ؟
می توان در یک جمله بیان کرد که حکمتی که قرآن بیان می کند به لقمان اعطا فرموده : مجموعه ای از معرفت و علم، و اخلاق پاک و تقوا و نور هدایت بوده است .
در حدیثی امام صادق (ع) فرمود: مراد از حکمت، فهم و عقل است.
و در حدیث دیگر آمده این حکمت « وحی معرفة امام زمانه » بود . به هر حال لقمان به خاطر داشتن این حکمت به شکر پروردگارش پرداخت او هدف نعمتهای الهی و به کار بردن آن را می دانست و درست آنها را در همان هدفی که برای آن آفریده شده بودند به کار می بست.
اصلاْ‌ حکمت همین است. به کار بردن هر چیزی به جای خود ، و تعریف حکمت یعنی «علم به حقیقت اشیاء بقدر طاقت بشریت»
در آیه نتیجه (شکران)، (کفران) این گونه بیان شده که: (شکر نعمت به سود خود انسان است) ( و کفران نیز به ضرر خود اوست) چرا که خداوند از همگان بی نیاز است، اگر همه ممکنات شکرگزاری کنند چیزی بر عظمتش افزوده نمی شود.
و اگر جمله‌ کائنات کافر گردند بر دامن کبریائیش ننسیند گرد!
بنابراین: سود شکر گزاری که همان دوام نعمت است و افزایش آن به اضافه ثواب آخرت است عائد خود انسان می شود شکر نعمت را افزون کند همان گونه که زیان کفران فقط دامان خودش را می گیرد.
(غنی حمید) اشاره به اینکه شکر گزار در برابر افراد عادی یا چیزی به بخشنده نعمت می دهد و یا اگر چیزی نمی دهد با ستایش او مقامش را در انتظار مردم بالا می برد، در مورد ولی خداوند هیچ یک از این دو معنی ندارد، او از همگان بی نیاز، و شایسته ستایش همه ستایشگران است و فرشتگان حمد او را می گویند و تمام ذرات موجودات به تسبیح و حمد او مشغولند.
و اگر انسانی به زبان قال کفران کند،‌ کمترین اثری ندارد، زیرا این انسان حتی ذرات وجود خودش به زبان حال مشغول حمد و ثنای اویند .
قابل توجه اینکه : شکر با صیغه مضارع که نشانة تداوم و استمرار است بیان شده و کفر. ( با صیغه ماضی) که حتی بر یک مرتبه نیز صادق است. اشاره به این که: کفران حیّ برای یک بار ممکن است عواقب دردناکی بار آورد اما شکر گزاری لازم است که مستمر و مداوم باشد تا انسان مسیر تکاملی خود را طی کند.
خلاصه : شکر هر نعمتی اظهار آن نعمت و بهره دادن به دیگران است .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *