خانه / اسلايد / آداب معاشرت

آداب معاشرت

نکته ها

۳ – آداب معاشرت
آنقدر که درروایات اسلامی بوسیله پیامبر(ص) و ائمه اهلبیت (ع) به مسأله تواضع ، و حسن خلق، و ملاطفت، در برخوردها و ترک خشونت در معاشرت اهمیت داده شده است، به کمتر چیزی اهمیت داده است. بهترین گواه خود روایات است.
شخصی نزد پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم آمد عرض کرد یا رسول الله اوصنی، مرا سفارش کن «فکان بما اوصاه ان قال الق اخاک بوجه منبسط» فرمود: برادر مسلمانت را با روی گشاده ملاقات کن.
در حدیث دیگر از رسول خدا (ص) می خوانیم «ما یوضع فی میزان امرء یوم القیامه افضل من حسن الخلق!» در روز قیامت چیزی برتر وبالاتر از حسن خلق در ترازوی عمل کسی نهاده نمی شود.
و امام صادق (ع) می فرماید: «البر و حسن الخلق یعمران الدیار و یزیدان فی الاعمار» نیکوکاری و حسن خلق، خانه ها را آباد و عمرها را زیاد می کند.
و در حدیث دیگر رسول خدا (ص) می فرماید: «اکثر ما تلج به امتی الجنه، تقوی الله و حسن الخلق » بیشترین چیزی که سبب می شود امت من بخاطر آن بهشت روند تقوی الهی و حسن خلق است. و در مورد تواضع و فروتنی امام علی (ع) می فرماید: «زینه الشریف التواضع» آرایش انسانهای با شرافت تواضع است.
بالاخره در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم : «التواضع اصل کل خیر نفیس و مرتبه رفیعة و لوکان للتواضع لغة یفهمها الخلق لنطق عن حقایق ما فی مخفیات العواقب… و من تواضع لله شرفه الله علی کثیر من عباده…. لیس لله عزوجل عباده یقبلها و یرضاها الا و بابها التواضع»
تواضع و فروتنی ریشه هر خیر و سعادتی است. تواضع مقام والائی است. اگر برای تواضع زبان و لغتی بود که مردم می فهمیدند بسیاری از اسرار نهانی و عاقبت کارها را بیان می کرد.
کسی که برای خدا تواضع کند خدا او را بر بسیاری از بندگانش برتری می بخشد.….و هیچ عبادتی نیست که مقبول درگاه پروردگار و موجب رضای او باشد مگر اینکه راه ورود آن تواضع است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *