خانه / اسلايد / سخنان مفسرین در توجیه نعمتهای باطنه

سخنان مفسرین در توجیه نعمتهای باطنه

سخنان مفسرین در توجیه نعمتهای باطنه
به روایت ابن عباس نعمت ظاهر، نعمتی است که متعلق به علم انسان است. و نعمت باطنه آنچه مصالح دین و دنیای وی است که غیر از حق تعالی کسی عالم به آن نیست.
بعضی نعمت ظاهره را اعضای ظاهری، و نعمت باطنه را قلب شمرده اند .
و بعضی ظاهره را زیبائی صورت و قامت راست و سلامت اعضاء و …. و نعمت باطن را معرفه الله دانسته اند.
در حدیثی که ابن عباس از رسول خدا سئوال کرد از نعمت ظاهر و باطنه، حضرت فرمودند: یا بن عباس ، نعمت ظاهر اسلام است و آفرینش کامل و منظم تو بوسیله پروردگار و روزی هائی که به تو ارزانی داشته ؛ و اما نعمت باطنه، پوشاندن زشتیهای اعمال تو و رسوا نکردن در برابر مردم است.
در حدیثی امام محمد باقر (ع) می فرماید: نعمت ظاهر پیغمبر صلی الله علیه و آله و ما جاء به است «معرفة الله، توحید،» و نعمت باطنه ولایت اهل بیت و محبّت به ما است، در حقیقت هیچ یک از آنها منافاتی در تفسیر ندارند و هر کدام یکی از مصداقهای روشن نعمت ظاهر و باطن را بیان می کند بی آنکه مفهوم گستردة‌ آن را محدود سازد .
ظاهراْ نعمت ظاهر آن نعمتهائی است که تعلَق به جسم و بدن انسان دارد، و نعمت باطن آن نعمتهايی خواهد بود که متعلّق به نفس و روح و قلب انسان باشد که خدای متعال همین طوری که نعمتهای ظاهر را در دسترس انسان قرار داده که به کسب و عمل بر خود فراهم نماید. همین طور در استعداد وی کسب ظفر یافتن به نعمتهای باطنی را نیز گذاشته ، و شکی نیست که بالاترین نعمتهای باطنی نعمت علم و معارف و فهم حقایق است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *