خانه / اسلايد / قرآن نجات از آتش جهنم را به بشر می آموزد

قرآن نجات از آتش جهنم را به بشر می آموزد

قرآن نجات از آتش جهنم را به بشر می آموزد
آیه راه فرار از کید شیطان ، و نجات از آتش نیران را به بشر می آموزد که کسیکه می خواهد از شرّ شیطان و عذاب جهنم محفوظ بماند باید به تمام قوا و مشاعر رو به خدا بیاورد و تسلیم او گردد در حالیکه نیکوکار باشد. چنین کسی چنگ زده است به حلقه یا ریسمان محکمی که گسستگی ندارد و نیز در آیه الکرسی فرموده:
« و َیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی لاَ انفِصَامَ لَهَا »
تشبیه معقول به محسوس- کسی که می خواهد از کوه بالا برود و بترسد از پرت شدن، خود را دست آویز می کند به چیز محکمی مثل بند و حلقه یا غیر آن که از پرت شدن نجات یابد و به بالای کوه برسد .
همین طور کسی که بخواهد از قعر درّه مادی گری نجات ، و ارتقاء به بلندترین قلّه های توحید برسد، و از کوه توحید بالا رود و به بلندترین قلّه های معرفت و معنویت و روحانیت برسد، و از کید نفس اماره و شیاطین جن و انس محفوظ بماند ، نیاز به یک وسیله محکم و مطمئن دارد.
این وسیله چیزی جز ایمان و عمل صالح نیست و طریق آن اینست که خود را به تمام جهت تسلیم امر حق تعالی نماید و تمام امور خود را تفویض به او نموده و نیز نیکوکار باشد.
و غیر از این راه و وسیله ، همه پاره شدنی و مایة سقوط و مرگ است. علاوه بر این آنچه باقی می ماند این وسیله است و بقیة وسائل فانی و نابود شدنی است.
لذا در پایان آیه می فرماید: عاقبت همه کارها به سوی خداست.
« وَإِلَی اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ »
سپس با اشاره به گروه دوم می فرماید : « وَمَنْ كَفَرَ فَلَا يَحْزُنْكَ كُفْرُهُ» کسی که کافر شد و این حقایق روشن را انکار کرد کفر او تو را غمگین نسازد چرا که، تو وظیفه خودت را بخوبی انجام دادی ، او است که به خود ظلم و ستم کرده است.
خداوند بارها برای تسلی خاطر حضرت رسول (ص) در بسیاری از آیات اینگونه خطاب می فرمایند، چون حضرت از اینکه می دید گروهی لجبازی می کنند و راه خدا را با این همه نشانه های توحید و روشن ترک می گویند و بیراهه می روند، سخت رنج می برد، و آنقدر غمگین و اندوهناک می شد که بارها خداوند او را دلداری می داد.
لذا می فرماید:
وَمَنْ كَفَرَ فَلَا يَحْزُنْكَ كُفْرُهُ ۚ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ 
هركس كفر ورزد ، كفرش تو را اندوهگين نسازد ؛ بازگشت آنان فقط به سوى ماست ، پس
آنان را از آنچه انجام داده‏اند آگاه مى‏كنيم ؛ يقيناً خدا به نيّات و اسرار سينه‏ها داناست .
می فرماید : و نیز نگران مباش که گروهی در دنیا با اینکه کفر می ورزند، و ظلم و ستم می کنند، از نعمتهای الهی متنعمند، و گرفتار مجازات نمی شوند.زیرا دیر نشده است.
« إِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا »
بازگشت همه آنها به سوی ما است و ما آنها را از اعمال شان و نتائج تلخ و شوم آن، آگاه می سازیم. « إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ » نه تنها از اعمالش بلکه از نیات و اسرار درون دلهایشان نیز باخبریم.
زیرا که خدا عالم است به آن حقد، حسد، بغض، کبر، و باقی صفات سیئه که در باطنشان مخفی گردانیده اند. و در روز (تبلی السّرائر) همه اعمال و صفات و آنچه برآنند مکشوف گردیده ، و به مجازات افعال خود خواهند رسید.
(ننبئکم)از ماده (نبأ) می باشد. خبری را گویند که محتوا و فایدة مهمی دارد و صریح و آشکار و خالی از هرگونه کذب است. معلوم است که این تعبیرات اشاره به این است که: خداوند در روز قیامت افشاگری از اعمال انسانها می کند که جای هیچ گونه اعتراض و انکار برای انسان باقی نمی ماند.
زیرا آنچه را مردم در این دنیا انجام می دهند غالباْ‌ به دست فراموشی می سپارند همه را مو به مو ظاهر می سازد؛ و برای حساب و جزا آماده می کند ، و حتی آنچه در دل انسان می گذرد و هیچکس جز خدا از آن آگاه نیست، همه را به صاحبان آنها گوشزد می کند!
و می فرماید: بهره آنها از زندگی دنیا تو را شگفت زده نکند.
نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلًا ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلَىٰ عَذَابٍ غَلِيظٍ .
اندكى [از نعمت هاى مادى] برخوردارشان مى‏كنيم ، سپس آنان را [به وارد شدن] در عذابى سخت ناچار مى‏كنيم ،
می فرماید: ما کمی از متاع دنیا در اختیار آنان می گذاریم. و متاع دنیا هر چه باشد کم و ناچیز است. سپس آنها را بالاجبار به عذاب شدید می کشانیم به عذابی مستمر و دردناک.
این تعبیر ممکن است اشاره به اینکه آنها تصور نکنند، در این جهان از قبضه قدرت خداوند خارجند، خود او می خواهد آنها را برای آزمایش و اتمام حجت و مقاصدی دیگر آزاد بگذارد و همین متاع قلیل هم از سوی او است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *