خانه / اسلايد / نتیجه گیری جامع و کامل

نتیجه گیری جامع و کامل

نتیجه گیری جامع و کامل
علو و عظمت مخصوص به خداست و غیر او همه باطل و ناچیزند.
« ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ »
در آخرین آیه مورد بحث به صورت یک نتیجه گیری جامع و کلی می فرماید: و اینها دلیل بر آن است که خداوند حق است، و آنچه غیر از او می خوانند باطل است. و خداوند بلند مقام و بزرگ مرتبه است.
مجموع بحثهائی که در آیات قبل پیرامون خالقیت و مالکیت و علم و قدرت بی انتهای پروردگار آمده بود، این امور را اثبات کرد که حق تنها او است و غیر او زائل و باطل و محدود و نیازمند است. و «علی و کبیر» که از هر چیز برتر و از توصیف بالاتر است ذات او پاک می باشد.
الا کل شیء ما خلا الله باطل .. ..و کل نعیم لا محاله زائل
آگاه باشید هر چه جز خدا باطل است، و هر نعمتی سرانجام زوال پذیر است.
«حق» اشاره به وجود حقیقتی پایدار است و در این جهان آن وجود حقیقی که قائم بالذات و ثابت و برقرار و جاودانی باشد تنها اوست. و بقیه هر چه هست در ذات خود وجودی ندارد و عین بطلان است؛ که هستی خود را از طریق وابستگی به آن وجود ذات حق پایدار، پیدا می کند؛ و هر لحظه اگر نظر لطفش را از آنها بر گیرد در ظلمات فنا و نیستی، محو و ناپدید می شود بدین ترتیب هر قدر ارتباط موجودات به وجود حق تعالی بیشتر گردد به همان نسبت حقانیت بیشتری کسب می کنند.
به هر حال همانگونه که گفتیم این آیات مجموعه ی ، ده صفت از صفات برجسته خدا و ده اسم از اسماء حسنای او است،‌ و مشتمل بر دلائل قوی و انکار ناپذیری بر بطلان هر گونه شرک ، و لزوم توحید در تمام مراحل عبودیت است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *