خانه / اسلايد / دین چیست؟/فرق بین اسلام و ایمان: 

دین چیست؟/فرق بین اسلام و ایمان: 

دین چیست؟
من همیشه می گویم ،هر چه می خواهی بدانی باید اول توحید را بدانی، وباید خودت را بشناسی. حالا هم میگویم اگر می خواهی قضیه کربلا را بدانی باید از توحید شروع کنی، باید دین را بشناسی، اسلام را بشناسی.
آیا وقتی کسی از ما ازدنیا رحلت کرد و در آگهی بنویسند (مرحوم فلان)، یا بنویسند:
« یَاا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة» »(اى جان آرام گرفته و اطمينان يافته )
آیا واقعا همه مورد خطاب این آیه هستند؟ یعنی ما همه نفس خود را شناخته، و سعی در رسیدن به نفس مطمئنه کرده ایم؟ همه چیز که با تعارف درست نمی شود، اول باید دید آیا جزء مؤمنین هستیم که انتظار نفس مطمئنه را داشته باشیم؟ باید دید آیا عقیده ما درست است؟ جهان بینی ما صحیح است؟ دین راشناخته ایم؟
یا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ( چون به آنان گويند : از آنچه خدا نازل كرده است ، پيروى كنيد، مى‏گويند : [پيروى نمى‏كنيم] بلكه ما از آنچه پدرانمان را بر آن يافته‏ايم ، پيروى مى‏كنيم . آيا [كوركورانه از گذشتگان پيروى مى‏كنند] هرچند كه شيطان آنان را با اين پيروى به عذاب دعوت كند ؟)
یعنی آیا عامه مردم با تحقیق وبصیرت ایمان خود را تقویت کرده اند؟ و آیا مسئله ولایت را شناخته اند؟ و اینکه ما به وظیفه وتکلیف خود بعنوان یک مسلمان تا چه اندازه آگاهی داریم؟
می دانی چرا باید در دین بصیرت داشت؟ برای اینکه اگر روزی امتحانی پیش بیاید، دین را به دنیا نفروشیم، چون اکثر مردم در ابتلائات دنیا را بر دین ترجیح می دهند؟
همانطور که در واقعه کربلا این امتحان پیش آمد، و دو طرف در واقعه کربلا در معرض امتحان قرار گرفتد. چون همه بظاهر مسلمان بودند ولی در موقع امتحان و آزمایش؛ عده کمی حق را شناختند .
حسین (ع) می فرمایند: من برای دین قیام کردم. پس اگر در واقعه عاشورا به این کلام امام (قیام برای دین) توجه نشود، نمی توان به عظمت حسین(ع) و شهادت او پی برد.
پس عاشورا دانشگاهی است که نه فقط معالم دین، بلکه دروس اخلاق، وچگونه زیستن وچگونه مُردن را در این دانشگاه باید آموخت.
حسین(ع) معلم انسانهاست که به بشریت درس انسانیت میدهد. پس باید عاشورا و عاشورائی ها را شناخت.
باید در مدرسه عاشورا خود را شناخت. در کلاس چندم دینداری هستی؟ آیا مسلمان هستی؟یا مومن ویا جزء متقین هستی؟ واین را بدانیم؛ آنانکه در کلاس اول اسلام بودند؛ پسر پیامبرشان را می کشند، به عنوان اینکه از دین خارج شده است. که درهمان حال، شعار پسر پیامبرشان این بود که اقامه دین جدش را میخواهد. یا للعجب، علی را می کُشند ومیگویند کافر شده است. و به پیامبرشان نسبت هذیان می دهند، که قرآن در باره او می فرماید:
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ «۳» إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
(و از روى هوا و هوس سخن نمى‏گويد، گفتار او چيزى جز وحى كه به او نازل مى‏شود نيست.)
پس بنگر بی بصیرتی چه خطراتی دارد. واینکه کسی کلاسهای متعددی را بگذراند و با تلاش بسیار در پی مدارک تحصیلی در رشته های مختلف باشد، اما در مدرسه دینداری به همان کلاس اول قانع باشد؟ !!!. و هر چه از پدرانمان بما رسیده و احیانا با نا باوری اکتفا کنیم!
فرق بین اسلام و ایمان: 
اکثر مردم در کلاس اول اسلام هستند، یعنی ایمان آنان ابتدائی است همان که از پدران و مادران یاد گرفته اند . اما خدای متعال در قرآن چه زیبا فرق اسلام و ایمان را بیان فرموده اند:
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا
باديه‏نشينان گفتند : ما [از عمق قلب] ايمان آورديم . بگو : ايمان نياورده‏ايد ، بلكه بگوييد : اسلام آورده‏ايم ؛
خداوند به پیامبرش می فرماید : به آنها بگو شما ایمان نیاوردید بلکه بگوئید مسلمان شدیم. (شما فقط مسلمان شده اید)، زیرا هنوز ایمان در دل هایتان وارد نشده است .
وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ
(تا انگاه که ایمان در قلب شما وارد شود.(انگاه بگوئید ایمان آوردیم)

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *