خانه / اسلايد / صفات متقین /نماد متقین در روز عاشورا

صفات متقین /نماد متقین در روز عاشورا

صفات متقین:
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
( آنان كه به غيب ايمان دارند و نماز را بر پا مى‏دارند و از آنچه به آنان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند )
آری اگر این صفات را بدانیم و فرق بین مسلمین و مؤمنین و متقین را بدانیم خواهیم دانست آنهائی که واقعه کربلا را بوجود آوردند، همه مسلمان بودند، اما تفاوت آنها در درجه ایمان واعتقاداتشان بود. عده ای به ظاهر مسلمان بودند، اما تعالیم اسلام را در مکتب معاویه آموخته، واز مکتب اهل بیت بی بهره بودند. وعده ای هم مکتب اسلام را بهتر فهمیده بودند .
همین طور تا درجات بالاتر ایمان، تا آنجا که کسی مثل حُر که جرقه نور ایمان در آخرین لحظات بر قلب او تابید، و جذبه ولایت او را به سعادت ابدی نائل کرد. و عده ای هم در مکتب اهل بيت به مقام والائی ویقین رسیدند ، و درس عاشقی و عشقباز را یاد گرفتند.
نماد متقین در روز عاشورا:
نمونه کامل متقین در واقعه کربلا، امام حسین(ع)، و در مراتب بعد اهلبیت او و یاران با وفایش هستند . آنان به اعلا درجه ایمان و نورانیت و فضائل اخلاقی رسیدند. که نه فقط معلم و سروَر آنان حسین بن علی، بلکه اصحاب امام حسین(ع)کسانی بودند که، حتی حضرت رسول(ص) هم چنین اصحابی نداشت.
حضرت فرمودند: اصحاب من بهترین هستند. آنان عددشان کم بود، اما باپیروی از امام زمان خود به مقامی رسیدند، که قران در باره متقین بیان می فرماید: یکی از صفات آنها ایمان به غیب است. آنان با یقین به وعده های الهی مشتاقانه بدیدار حق و معبودشان شتافتند.
آنها عظمت نماز ظهر عاشورا را بوجود آوردند، و از امامشان خواستند، آخرین نماز را با وجود ملکوتی او ادا کنند، حتی اگر امواج نیزه ها آنان را هدف قرار دهد.
و هر آنچه داشتند در راه خدا انفاق کردند، تا آنجا که آخرین متاع خود را که جان عزیزشان بود، در طبق اخلاص به جان آفرین تسلیم نمودند.
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(اينان از سوى پروردگارشان بر بلنداى هدايتند، و اينانند [بر موانع راه سعادت] كه پيروزند )
پس صفات متقین ، پنج تاست : ایمان بغیب، اقامه نماز، انفاق از آنچه خدا به آنها داده، و ایمان به آنچه پیامبران آورده اند (همه) و یقین به آخرت. پس علاوه بر اقرار به زبان و عمل بجوارح، باید اعتقاد راسخ در قلب داشت. لذا مؤمنین درجات دارند.
یک تست خود شناسی:
قران را باز کنید، سوره بقره آیات یک تا پنج صفات متقین است، و چند آیه بعد تا آیات یازده راجع به کفار و منافقین است. حالا خودت را امتحان کن. آیا خودت را جزء مسلمانان می دانی؟ یا جزء مؤمنین می دانی؟ یا جزء کدام گروه؟

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *