خانه / اسلايد / عاشورا مدرسه خودشناسی و خود سازی:

عاشورا مدرسه خودشناسی و خود سازی:

عاشورا مدرسه خودشناسی و خود سازی:
حال اگر در مراسم عاشورائی حقایق بیشتر وعمیق تر بیان شود، و مردم در این مجالس شرکت کنند و باعث «استحکام ایمان و صفات حسینی »در آنان گردد.
در این صورت صفات حسنه مثل: تقوی، عدالت، راستی و امانت وکمک بیکدیگر که همان کارهای دستجمعی در این مراسم است، در وجودشان رشد کند، آیا ارزش کمی است؟ و حتی برکات زیاد دیگری هم وجود دارد،  که در جای دیگر نمی توان یافت.
در زمان ما دنیا کوچک شده، و راهی را که قبلا یک ماه طی میکردند حالا در کمتر از یک ساعت طی میشود. و بوسیله تلویزیون، انترنت، مطبوعات، وغیره، شرق وغرب بهم متصل می شود، و تاثیر افکار و آراء گوناگون را در مردم نمی توان نادیده گرفت.
در چنین دنیای آشفته ای که مردم کورکورانه افکار و آراء گوناگون دیگران را تقلید می کنند، و تشخیص حق و باطل برای انسان مشکل شده، تنها دین مقدس اسلام است که بر مبنای عقل و علم و وحی استوار است.
بشر با این همه پیشرفتها و تکنولوجی مشکلات علمی فراوان دارد، که جوابی برای آنها ندارد، مگر از راه وحی. و بدون پشتوانه وحی نمی تواند به امنیت و سعادت برسد،
زیرا در زندگی بشر حکمتهای بسیاری وجود دارد، که فقط قران که وحی از طرف خالق انسانها است، و برای تربیت و هدایت و تکامل انسانهاست، میتواند راه سعادت ابدی را نشان دهد. لذا در پرتو قران، اسلام تنها دین جهانی خواهد بود، آن دینی که خداوند برای بشریت اراده فرموده است.
يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ «۳۲» هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
ترجمة: همواره مى‏خواهند نور خدا را با سخنان باطل [و تبليغاتِ بى‏پايه] خود خاموش كنند ؛ ولى خدا جز اينكه نور خود را كامل كند نمى‏خواهد ، هر چند كافران خوش نداشته باشند . « ۳۲» اوست كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد ، تا آن را بر همه اديان پيروز گرداند ، هر چند مشركان رضايت نداشته باشند .
حسین(ع) برای چنین دینی ومکتبی فداکاری میکند. این دین را در مکتب اهلبیت باید آموخت. پس پیروان این دین (مسلمانان) باید عمل خود را بر اساس همان کتاب خدا و پیروی از عترت رسول خدا قرار دهند، و از دستورات دین برای تهذیب اخلاق و تحکیم ایمان، و اصلاح روابط اجتماعی استفاده کنند، که هم سعادت دنیا وآخرتشان تامین شود و هم الگو برای مردم جهان باشند.
در کدام مکتب، غیر از مکتب حسین(ع) می توان به چنین معرفتی رسید؟
نکته قابل تامل وتعقل:  
با کمال تأسف ، معلمین حقیقی را از صحنه خارج کردند، و خلافت را غصب نمودند، تا آنجا که معاویه بن ابوسفیان بر مسلمین  مسلط می شود، و بعد از مرگ معاویه، رهبری این دین را به فردی مانند یزید بن معاویه می سپارند، و از حسین فرزند رسولخدا میخواهند که با او بیعت کند.
مختصری از زندگی یزید (۲):
معاویه بن ابی سفیان در زمان خلافت خویش از مردم برای پسرش بیعت گرفت، و او را ولیعهد خود نمود تا هنگامی که از دنیا برود. یزید بجای وی قرار گیرد.
یزید مدت سه سال و نه ماه خلافت کرد. که در سال اول سلطنت خود حسین(ع) را با جماعتی از ال ابوطالب به شهادت رساند و واقعه عاشورا را بوجود آورد .
و در سال سوم سلطنت خود در سال۶۳ واقعه حرّه اتفاق افتاد وجمع کثیری از اهل مدینه با چند نفر از اولاد ابوطالب در ان واقعه مقتول شدند.
مسعودی بعد از ذکر عده ای از شهدای بنی هاشم در واقعه حرّه میفرماید:
و غیر از ایشان از سایر قریش و انصار و مردمان دیگر از معروفین که عدد مقتولین ایشان ۴ هزار نفر به شمار رفته بغیر از کسانی که معروف نبودند، پس از آن مسرف بن عقبه دست تعدی بر اعراض و اموال مردم گشاد و اموال و زنان اهل مدینه را تا سه روز بر لشکر خویش مباح داشت تا هر چه خواهند از اموال ایشان غنیمت گیرند و با زنان و دختران… .
لشکر شام اصلا دین نداشتند و به حکم (الناس علی دین ملوکهم) آئینی جز آئین یزید نمی دانستند، دست تعدی بر اموال و اعراض مسلمانان گشودند.
ولا حول ولا قوة الا بالله العلیم العظیم وسیعلم الذین ظلوا ای منقلب ینقلبون

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *