خانه / اسلايد / ویژگی‌های سوره حمد

ویژگی‌های سوره حمد

توجه به معارف و اسماء الله در سوره حمد

اشاره ای می‌کنیم به اسماء الله در این سوره، نیز ارتباط انسان و عبد مؤمن با خداوند از طریق اسماء الله، و اسرار توحید و خداشناسی در نماز و سوره حمد، و این که چرا در هر نماز دو بار باید این سوره خوانده شود؟

ویژگی‌های سوره حمد

این سوره در میان سوره های قرآن درخشش فوق العاده ای دارد که از مزایای زیر سرچشمه می‌گیرد:

آهنگ این سوره: سوره حمد اساسا با سوره های دیگر از نظر لحن و آهنگ تفاوت روشنی دارد؛ چراکه سوره های دیگر همه به عنوان سخن خدا هستند، اما این سوره از زبان بندگان است.

به تعبیر دیگر، خداوند در این سوره، طرز مناجات و سخن گفتن با خود را به بندگانش آموخته است. این سوره با حمد و ستایش پروردگار شروع می شود، با ابراز ایمان به مبدأ و معاد (خداشناسی و ایمان به قیامت) ادامه می یابد، و با تقاضا و نیازهای بندگان پایان می‌یابد.

انسان آگاه و بیداردل، هنگامی که این سوره را می خواند، احساس می کند بر بال و پر فرشتگان قرار گرفته و به آسمان صعود می کند و در عالم روحانیت لحظه لحظه به خدا نزدیک‌تر می شود.

این نکته بسیار جالب است که برخلاف بسیاری از مذاهب ساختگی یا تحریف شده، که میان «خدا» و «خلق» واسطه ها قائل می شوند، اسلام به مردم دستور می دهد که بدون هیچ واسطه ای با خدایشان ارتباط برقرار کنند! این سوره تبلوری است از همین رابطه نزدیک و بی واسطه خدا با انسان، و مخلوق با خالق.

در این‌جا تنها او را می بیند، با او سخن می گوید، پیام او را با گوش جان می شنود، حتی هیچ پیامبر مرسل و فرشته مقرّبی در این میان واسطه نیست و عجب این‌که این پیوند و ارتباط مستقیم خلق با خالق، آغازگر قرآن مجید است.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *