خانه / اسلايد / رب العالمین

رب العالمین

رب العالمین

عالمین در پاره ای از موارد معنی وسیع‌تری دارد و انسان و موجودات دیگر جهان را در بر می گیرد. مانند آیات زیر:
فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَرَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

نهايتاً همه ستايش‌ها مخصوص خداست كه پروردگار آسمان‏ها و پروردگار زمين و پروردگار جهانيان است؛«۳۶» و كبريايى و عظمت در آسمان‏ها و زمين ويژه اوست
و در آیه دیگر می فرماید:

قَالَ فِرْعَوْنُ وَمَا رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴿٢٣﴾ قَالَ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ ﴿٢٤﴾ قَالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَلَا تَسْتَمِعُونَ
فرعون گفت: پروردگار جهانيان چيست؟«۲۳» گفت: اگر باور مى‏كنيد همان پروردگار آسمان‏ها و زمين و آن‌چه ميان آن‌هاست.«۲۴» [فرعون از روى مسخره] به افراد پيرامونش گفت: آيا نمى‏شنويد [كه چه مى‏گويد؟!] «۲۵»

[موسى] گفت: [او] پروردگار شما وپروردگار پدران پيشين شماست.«۲۶» [فرعون] گفت: اين پيامبرتان كه به سوى شما فرستاده‏اند، حتماً مجنون است!«۲۷» [موسى] گفت: پروردگار مشرق و مغرب و آن‌چه ميان آن‌هاست، اگر مى‏انديشيد.«۲۸»

هدف از بعثت انبیاء، معرفت الله است

تمام پیامبرانی که از جانب خداوند مبعوث، و کتب آسمانی که نازل شده اند برای این بوده که مردم را به سوی خداوند هدایت کنند، یعنی همه آمده اند که خبر بدهند از «خداوند متعال و رب العالمین.» منتهی هر دینی کامل‌تر از دین پیشین بوده، اما آن طوری که قرآن خدا را معرفی کرده و درباره اسماء و صفات خداوند بیاناتی دارد، هیچ پیامبری این‌گونه عمیق خداوند را معرفی نکرده است؛ چون عقول مردم آن طور نبود که خداوند را با آن صفات بشناسند

هنگامی که پیامبران به آن‌ها می‌گفتند بت‌ها را نپرستید و به خدای یگانه ایمان بیاورید، تعجب می‌کردند، می گفتند چطور می‌شود چیزی را که دیده نمی شود بپرستیم؟ همه مردم به خدا ایمان دارند، اما آن خدا کیست؟ برای آن‌ها قابل فهم نبوده.

وقتی که فرعون می‌گوید «انا ربکم الاعلی» تصور می‌کرده اند که فرعون، رب است؛ چون معنی رب و صفات رب را نمی دانستند. تا جایی که [فرعون] گفت: اگر معبودى جز من بگيرى، قطعاً تو را از زندانيان [كه زير سخت‏ترين شكنجه‏اند] قرار خواهم داد.

از عبادت فرعون تا گوساله پرستی

و در سوره اعراف در داستان حضرت موسی می بینیم بنی اسرائیل با آن همه معجزاتی که دیدند، باز رب خود را نشناختند. روزی پیروی فرعون، و روزی دیگر هم بعد از آن همه معجزات از خدای خود، گوساله پرست شدند!

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
و بنى‏اسرائيل را از دريا [يى كه فرعونيان را در آن غرق كرديم] عبور داديم؛ پس به گروهى گذر كردند كه همواره بر پرستش بت‏هاى خود ملازمت داشتند، گفتند: اى موسى! همان گونه كه براى آنان معبودانى است، تو هم براى ما معبودى قرار بده!! موسى گفت: قطعاً شما گروهى هستيد كه نادانى مى‏ورزيد.

به‌هرحال کامل‌ترین معرفت و معرفی خداوند در قرآن است. لذا با علم و اخلاص باید گفت «الحمد لله رب العالمین».

الحمد لله: چون مرجع حمد صفات کمال است، «و لله اسماء الحسنی» از این جهت در
«الحمد لله رب العالمین» حمد را به خود اختصاص داد:

بـیـنایـی هـر دیـده بیـنـا او بـین
زیبـایـی هـر چهـره زیبـا هـمـه او دان
هر چیز که دانی جز از او، دان که همه اوست
یا هیچ مدان در دو جهان، یا همه او دان

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *