خانه / اسلايد / عشق حقیقی و شیرینی انتظار

عشق حقیقی و شیرینی انتظار

عشق حقیقی و شیرینی انتظار

تطبیق شخصیت یوسف یعقوب(ع)
با یوسف زهرا(عج)

مقدمه

به‌نام خداوند بخشنده و مهربان، خالق هستی بخش، خداوند عشق آفرین و آن محبوب حقیقی عاشقان وارسته، خدای زیبا آفرین، همان خدای احسن الخالقین که انسان را در احسن التقویم خلق کرد، خدای هستی آفرین که عالم هستی تجلی اسماء حسنای اوست، خداوند علیم و حکیمی که خلق در حکمت او متحیر و همه امور به دست توانای اوست، و حکم و اراده او بر کل جهان نافذ است.

با توفیق و عنایت خدای مهربان، این کم‌ترین ذریه سادات برای رساندن معارف الهی و معرفت قرآن و عترت در یکی از کشورهای عربی مشغول به خدمتگزاری هستم، و در ضمن رساندن معارف الهی به بندگان خدا، هر سال در ماه مبارک رمضان روزانه درس تفسیر دارم و سوره ای را انتخاب می کنم که از نکات تربیتی آن در معرفت خداوند و تقرب به او، استفاده شود.

و تاکنون به سوره های: حمد(درباره توحید و معارف الهی در قرآن)، یس، الرحمن، واقعه(درباره معاد و قیامت)، حدید، اعلی، دهر یا انسان(درباره فضائل اهل‌بیت)، و سوره های جزء ۳۰ قرآن پرداخته شده است. از جمله سوره والعصر، و شمس، که این سوره هم در یک ماه مبارک رمضان در ۳۰ جلسه، درباره تزکیه نفس و سیر الی الله بیان شد و در کتابی به‌نام «صفای دل» به چاپ رسیده است. تمام این سوره ها هر کدام در ۲۷ یا ۳۰ جلسه هر روز القاء می شد.

چون هدف از این درس ها اشاره به معارف و نکات تربیتی و عبرت‌های نهفته در سوره های مبارکه قرآن بود تا در زندگی ما راهنما و راهگشا باشد، در آن سال هم در فکر انتخاب موضوع و سوره ای بودم که کتابی به نام «آن عشق جاودانه» پیرامون تطبیق زندگی حضرت یوسف(ع) با حضرت مهدی(عج) به دستم رسید که تفسیری از سوره یوسف بود و در مقدمه آن آمده بود: یکی از بهترین نمونه های عشق به خدا که در قرآن آمده، داستان یوسف و زلیخا است که به‌طور منظم و زیبا سرگذشت یوسف را بیان نموده و از شیرین‌ترین و آموزنده‌ترین داستان‌های قرآنی است که خداوند متعال خود آن‌را «احسن‌القصص» نامیده است.

در داستان یوسف می‌توان حاکمیت اراده و مشیت الهی بر همه چیز، سرنوشت شوم حسودان و نقش برآب شدن کید و مکر آنان، مفهوم انتظار و شیرینی وصال، تجلی نور امید از پس پرده تاریکی یأس و نومیدی و عظمت و شکوه حکومت الهی که نتیجه آگاهی و امانت است را می توان مشاهده نمود.

مؤلف کتاب بیان می‌کند که هدف از این کتاب بیان داستان یوسف نبوده، بلکه درس آموزی و نتیجه گیری و جاری نمودن آن در زمان کنونی بوده است؛ زیرا ما در عصری زندگی می کنیم که امام مظلوم ما حضرت بقیةالله الاعظم(عج) همچون یوسف کنعان از نظرها پنهان است و باید یعقوب‌وار در انتظار او باشیم و با آماده سازی خود، وی را یاری کنیم. تفکر در داستان یوسف، آدمی را به خدا و اهل بیت(ع) نزدیک‌تر می سازد و او را با عشق به آن‌ها که همان عشق حقیقی است، آشناتر.

در داستان یوسف می‌خوانیم که زلیخا برای رسیدن به جمال یوسف از همه چیز خود گذشت، ما نیز باید از او بیاموزیم که چگونه در راه رسیدن به یوسف زهرا(ع) از همه چیز خود بگذریم، اما نه فقط برای رسیدن به جمال او، بلکه برای پیوند روحی و معنوی با او.
گوشه گوشه این داستان پر است از درس‌های آموزنده و عبرت انگیز، اما نه برای کسی که آن را مانند داستان‌ها و قصه های دروغین بخواند و بدون تأمل در نتیجه آن بگذرد، بلکه برای کسی که با خواندن هر قسمت از آن تفکر کند و هدف خالق متعال را از بیان آن برای مردم همه دوران‌ها دریابد.

پس بیايید این داستان را چون درسی الهی بدانیم و آن را کاملاً با تأمل و تدبّر فرا گیریم و رهنمودی برای خود و دیگران سازیم.
و موضوع این کتاب از جمله تطبیقی که از یوسف یعقوب و یوسف زهرا(س) در این کتاب بیان شده بود، مرا بر آن داشت تا تفسیر سوره یوسف را انتخاب، و از نکات تربیتی آن برای خودسازی و رسیدن به معارف قرآن استفاده کنم؛ بخصوص نکات جالبی که نویسنده این کتاب با مقایسه‌ای شخصیت حضرت یوسف(ع) با حضرت مهدی آل محمد(عج) به آن اشاره نموده بود.

همچنین بیان می دارد آیا زیبا و دلنشین بودن داستان یوسف به سبب عشق ظاهری زلیخا به یوسف است یا به واسطه ترسیم عالی‌ترین روش عشق ورزیدن و تبدیل شدن عشق ظاهری به عشق حقیقی؟

زیرا در این سوره، تجلی عشق حقیقی، و توجهی خاص به معرفت امام زمان(عج) ملاحظه می‌شود. بنابراین، چون هدف ما هم از این دروس همین نکات تربیتی و معارف است، تفسیر سوره یوسف در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۲۸ / مطابق با ۲۰۰۷ میلادی در یکی از کشورهای عربی انتخاب شد، که ثمره ۲۷ جلسه تدریس، کتاب حاضر(عشق حقیقی و شیرینی انتظار) است.

امید است که به آشنایی بیش تر با معارف و حکمت الهی، و نیز معرفت اهل بیت و امام زمان و حجت بر حق خدا حجت بن الحسن روحی له الفدا نائل شویم.

و این تلاش، مورد قبول خداوند متعال و عنایت صاحب عصر و زمان یوسف زهرا(علیهماالسلام) قرار گیرد.
در این اثر از کتاب «آن عشق جاودانه« استاد اصغر استادآقایی، و نیز تفاسیر متعددی از جمله: تفسیر مخزن العرفان – بانوی نصرت امین، تفسیر نمونه، ترجمه تفسیر المیزان، و سوره یوسف آقای قرائتی، و … استفاده شده است. از آن‌جایی‌که مطالب درس‌ها را شاگردان از نوار پیاده می‌کردند و تبدیل گفتاری به نوشتاری مشکلاتی داشت، مطالب کتاب عین مطالب تفاسیر نوشته شده است.

از خداوند متعال می‌خواهم که اگر در این جلسات و دروس ثوابی بوده است، همه بزرگوارانی را که از کتب و آثارشان استفاده نموده ام مورد عنایت و اجر عظیم خود قرار دهد، بخصوص مؤلف محترم کتاب «این عشق جاودانه» که سبب انتخاب این سوره، و تالیف این کتاب بود.

امیدوارم که خداوند متعال با لطف و عنایت خود، این اثر را قبول فرماید و مورد قبول ائمه معصومین(ع) و امام زمان(عج) قرار گیرد.

به این دلخوشم که این کوچک‌ترین ذریه سادات قطره ای از اقیانوس معرفت ولایت الهی و اهل بیت(ع) را برای تذکر خود و فرزندان عزیزم در این نوشتار جمع آوری نموده ام، و امیدوارم توشه ای برای حقیر باشد در آن روزی که تنها و مسکین و مستکین به دیار باقی خوانده شوم. و اخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین.

خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خوشنود باشی و ما رستگار
اللهم عجل لولیک الفرج
از همه عزیزان التماس دعا دارم
طاهره سادات زرگرمرادی

همچنین ببینید

عدد هفت در فرهنگ دین اسلام

  ج – عدد هفت در فرهنگ دین اسلام معادل عدد «هفت» در زبان عربی …

هفت طبقه ی آسمان

هفت طبقه ی آسمان در این زمینه آیات فراوانی در قرآن آمده که به آنها …

اسرار و عجایبی درباره ی عدد هفت

اسرار و عجایبی درباره ی عدد هفت عدد هفت عددی است که شاید مثل همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *