خانه / اسلايد / اشاره به نکات آیات ۱تا۳

اشاره به نکات آیات ۱تا۳

اشاره به نکات آیات ۱تا۳

بسم الله الرحمن الرحیم الر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿١﴾ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿٢﴾ نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ ﴿٣﴾

الر ـ اين است آيات كتاب روشنگر. ما آن را قرآنى به زبان فصيح و گويا نازل كرديم تا شما [درباره حقايق، مفاهيم، اشارات و لطايفش] تعقّل كنيد. ما بهترين داستان را با وحى كردن اين قرآن بر تو مى‏خوانيم و تو يقيناً پيش از آن از بى‏خبران [نسبت به اين بهترين داستان] بودى.

چنان‌چه در [تفاسیر] گفته شده، حروف مقطعات رمز است بین خدای تعالی و رسولش و از متشابهات قرآن به شمار می‌رود و علم آن نزد خدا است، این است که محوّل گردانیدن علم آن را به خدا و راسخین فی العلم که گویند«کل من عندالله» و در آن تصرف ننمودن، اولی به نظر می‌آید.

و بعضی از مفسرین گفته اند: «الف» دلالت بر الله دارد، و«لام» بر لطیف، و «را» بر رؤف.

«تلک»؛ یعنی این آیات بزرگوار آیات کتاب روشن است. شاید مقصود از کتاب مبین، لوح محفوظ یا دفتر آفرینش و عالم قضاء باشد که امرش ظاهر است یا این‌که امرش در اعجاز پدیدار است که از نزد خدای تعالی فرود آمده نه از گفته غیر.

و می فرماید: قرآن به عربی نازل شده و سوره یوسف(ع) بهترین قصص است. قصص مصدر و به‌معنی مقصوص است. معنی آیه چنین می شود: ای رسول خدا! ما تو را به سبب وحی اختصاص دادیم با انزال نمودن این سوره برتو که مشتمل بر بدیع‌ترین اسلوب و نیکوترین بیان و عجیب ترین حکایات است؛ زیرا متضمن نکات بسیار و حکمت‌های فراوان است اگر چه تو قبلا متوجه آن نبودی. اشاره به این‌که داستان یوسف از راه وحی به تو رسیده و به آن دانا شده ای نه از راه دیگر.

معمولا ما وقتی می خواهیم بچه ای را بخوابانیم، برایش قصه می گوییم. یعنی از قصه برای خواب رفتن استفاده می کنیم. ولی قرآن از قصه برای بیدار کردن انسان استفاده می‌کند قصه را می‌گوید و می فرماید: «انظر کیف…» ببین «چطور شد عاقبت… » و تو بیدار بشو و پند بگیر.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *