خانه / اسلايد / منظور از برهان پروردگار چیست؟

منظور از برهان پروردگار چیست؟

منظور از برهان پروردگار چیست؟
«برهان»در اصل مصدر «بره» به معنی سفید شدن است، و سپس به هر گونه دلیل محکم و نیرومند که موجب روشنایی مقصود شود، برهان گفته شده است؛ بنابر این برهان پروردگار که باعث نجات یوسف شد، یکنوع دلیل روشن الهی بوده است که مفسّران در باره آن احتمالات زیادی داده اند، از جمله:
۱ـ علم و ایمان و تربیت انسانی و صفات برجسته.
۲ـ آگاهی او نسبت به حکم تحریم زنا.
۳ـ مقام نبوّت و معصوم بودن از گناه.
۴ـ یکنوع امداد و کمک الهی که به خاطر اعمال نیکش در این لحظه حساس به سراغ او آمد.
ناگهان چشم آن زن به بت افتاد، گویی احساس کرد با چشمانش خیره خیره به او نگاه می کند و حرکات خیانت آمیزش را با خشم می نگرد، برخاست و لباسی بر روی آن افکند، مشاهده این منظره طوفانی در دل یوسف پدید آورد، تکانی خورد و گفت : تو که از یک بت بی عقل و شعور و فاقد حس و تشخیص، شرم داری، چگونه ممکن است من از پروردگارم که همه چیز را می داند و از همه خلوتگاه ها با خبر است، شرم و حیا نکنم؟
و این احساس، توان و نیروی تازه ای به یوسف بخشید و او را در مبارزه شدیدی که در اعماق جانش میان غریزه و عقل بود کمک کرد، تا بتواند امواج سرکش غریزه را عقب براند.
در عین حال هیچ مانعی ندارد که تمام این معانی یکجا منظور باشد؛ زیرا در مفهوم عام «برهان»همه جمع است، و در آیات و روایات، کلمه «برهان» به بسیاری از معانی فوق اطلاق شده است .
در ادامه آیات می فرماید: ما این چنین برهان خویش را به یوسف نشان دادیم، تا بدی و فحشاء را از او دور سازیم؛ «كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ »
چرا که او از بندگان بر گزیده و با اخلاص ما بود؛ «إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ»
اشاره به این که اگر ما امداد غیبی و کمک معنوی را به یاری او فرستادیم، تا از بدی و گناه رهایی یابد، بی دلیل نبود. او بنده‌ای بود که با آگاهی و ایمان و پرهیزکاری و عمل پاک، خود را ساخته و قلبش از تاریکی های شرک پاک و خالص شده بود، و به همین دلیل شایستگی امداد الهی را داشت.
ذکر این دلیل نشان می دهد این گونه امدادهای غیبی که در لحظات طوفانی و بحرانی به سراغ پیامبرانی همچون یوسف می شتافته، اختصاص به آن ها نداشته، هر کس در زمره بندگان خالص خدا وارد شود،لایق چنین مواهبی خواهد بود.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *