خانه / اسلايد / یوسف در زندان، به یکتاپرستی دعوت می کند

یوسف در زندان، به یکتاپرستی دعوت می کند

یوسف در زندان، به یکتاپرستی دعوت می کند

یوسف نمی خواست تعبیر خواب آن ها را قبل از دعوت به توحید بیان کند، بنابراین به آن ها وعده می دهد که من پیش از آن که موقع غذای شما برسد تعبیر خوابتان را به شما خبر می دهم و پروردگارم مرا عالم به تعبیر رؤیا کرده است.

و در ادامه اشاره می کند به این که چون کسی یا چیزی را با خدا شریک نگرداندم بلکه موحّد بودم و به معاد و سرای آخرت ایمان داشتم، خداوند از باب تفضّل به من علم تعبیر خواب عنایت فرموده و مرا بر اسراری مطلع گردانیده.
وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَيْءٍ ذَلِكَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ

و چون این نحو از علوم لدّنی خارج از علوم عادی است که به کسب و تدریس و آزمودن به دست آید، یوسف می خواهد زندانیان را به منشأ علم خود آگاه نماید، و نیز معجزه خویش را اظهار کند که چون من عبادت بت نکردم و تابع ملت آباء کرام خود ابراهیم و اسحق و یعقوب که یکتاپرست و موحّد بودند گردیدم، خداوند به من تفضل نموده و مرا به چیزهایی آگاه گردانیده که دیگران چون عبادت بت نمودند از علوم بی نصیب گردیدند. و این‌که ما را موفق گردانیده که برای خدا شریک قرار ندادیم از باب تفضّل و فضل او بوده است.

این مواهب الهی بر ما و بر همه مردم است؛ «وَعَلَى النَّاسِ».شاید مقصود این باشد که فضل خدای تعالی بر تمام افراد بشر این است که همه را به فطرت توحید آفریده؛ «فطرةالله التی فطر الناس علیها» و این فضل و رحمتی است بر تمام مردم و بعضی آن فطرت خدادادی خود را به متابعت آباء و اجداد خویش پوشانیده اند.

بنابراین تصور نکنید این فضل و محبت تنها شامل خانواده پیامبران شده است، این موهبتی است عام و همه بندگان خدا را دربرمی‌گیرد که در درون جانشان به عنوان یک فطرت به ودیعه گذاشته شده است و به وسیله رهبری انبیاء تکامل می یابد. «ولی متاسفانه اکثر مردم این مواهب الهی را شکرگذاری نمی کنند و از راه توحید و ایمان منحرف می شوند»
وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ﴿٣٨﴾

شاید این اولین بار بود که یوسف خود را این چنین به زندانیان معرفی می‌کرد تا بدانند او زاده وحی و نبوت است و مانند بسیاری از زندانیان دیگر که در نظام‌های طاغوتی به زندان می رفتند، بی گناه به زندان افتاده است.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *