خانه / اسلايد / ماجرای خواب سلطان

ماجرای خواب سلطان

ماجرای خواب سلطان

یوسف سال ها در تنگنای زندان به صورت یک انسان فراموش شده باقی ماند و تنها کار او خودسازی، و ارشاد و راهنمایی زندانیان، و عیادت و پرستاری بیماران، و دلداری و تسلی دردمندان آن ها بود.

تا این که یک حادثه به ظاهر کوچک سرنوشت او را تغییر داد؛ نه تنها سرنوشت او، که سرنوشت تمام ملت مصر و اطراف آن را دگرگون ساخت: پادشاه مصر که می گویند نامش ولید بن ریان بود(و عزیز مصر وزیر او محسوب می شد) خواب ظاهراً پریشانی دید، و صبحگاهان تعبیرکنندگان خواب و اطرافیان خود را حاضر ساخت و چنین گفت: من در خواب دیدم که هفت گاو لاغر به هفت گاو چاق حمله کردند و آن ها را می خورند، و نیز هفت خوشه خشکیده را دیدم که خشکیده ها بر گرد سبزها پیچیدند و آن ها را از میان بردند.

قرآن در این چند آیه داستان را چنین بیان می دارد.

گفتند : [اين] خواب‏هايى پريشان و آشفته است و ما به تعبير خواب‏هاى پريشان و آشفته دانا نيستيم.«۴۴» از آن دو زندانى آن كه آزاد شده بود و پس از مدتى [يوسف را] به ياد آورد گفت : من يقيناً شما را از تعبير آن آگاه مى‏كنم، پس [مرا به زندان] بفرستيد.«۴۵″[سپس به زندان نزد يوسف رفت و گفت :]

تو اى يوسف! اى راستگوىِ [راست كردار!] درباره هفت گاو فربه كه هفت [گاو] لاغر آنان را مى‏خورند، و هفت خوشه سبز و [هفت خوشه] خشك ديگر، نظرت را براى ما بيان كن. اميد است نزد مردم برگردم، باشد كه [از تعبير اين خواب عجيب] آگاه شوند.«۴۶».

[یوسف ] گفت : هفت سال با تلاش پى‏گير زراعت كنيد، پس آن چه را درو كرديد جز اندكى كه خوراك شماست در خوشه‏اش باقى گذاريد.

سپس بعد از آن [هفت سال فراوانى] هفت سال سخت [پيش] مى‏آيد كه آن‌چه را براى آن [سال‏ها] ذخيره كرده‏ايد مگر اندكى كه براى كاشتن نگهدارى مى‏كنيد مصرف كنيد. آن گاه بعد از آن [دوره سخت و دشوار،] سالى مى‏آيد كه مردم در آن بارانِ [فراوان] يابند و در آن [سال از محصولات كشاورزى] عصاره ميوه مى‏گيرند.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *