خانه / اسلايد / نکته ها

نکته ها

نکته ها

۱ ـ در حقیقت یوسف یک معبّر ساده خواب نبود بلکه یک رهبر بود که از گوشه زندان برای آینده کشور برنامه ریزی می کرد و یک طرح چند ماده ای حداقل پانزده ساله به آن ها ارائه داد. چنان که خواهیم دید این تعبیر توأم با راهنمایی و طراحی برای آینده، شاه و اطرافیان او را تکان داد و موجب شد که هم مردم مصر از قحطی کشنده نجات یابند و هم یوسف از زندان، و هم حکومت از دست خودکامگان!

۲ـ بار دیگر این داستان درس بزرگی را به ما می دهد که قدرت خداوند بیش از آن‌چه ما فکر می کنیم می باشد، او است که می تواند با یک خواب ساده به وسیله یک جبار که در زمان خود می بیند، هم ملت بزرگی را از یک فاجعه عظیم رهایی بخشد و هم بنده خاص خود را پس از سال ها زجر و مصیبت رهایی دهد.

باید سلطان این خواب را ببیند و باید در آن لحظه ساقی او حاضر باشد، و باید به یاد خاطره خواب زندان خودش بیفتد، و سرانجام حوادثی مهم به وقوع پیوندد. او است که با یک امر کوچک حوادث عظیم می آفریند. آری! به چنین خدایی باید دل ببندیم.

۳ـ خواب های متعددی که در این سوره به آن اشاره شده، از خواب یوسف گرفته تا خواب زندانیان، و خواب فرعون مصر، و اهمیت فراوانی که مردم آن عصر به تعبیر خواب می دادند، نشان می دهد که اصولاً در آن عصر تعبیر خواب از علوم پیشرفته زمان محسوب می شد. و شاید به همین دلیل پیامبر آن عصر یعنی یوسف نیز از چنین علمی در حد عالی برخوردار بود که در واقع یک اعجاج برای او محسوب می شد.

مگر نه این است که معجزه هر پیامبری باید از پیشرفته ترین دانش‌های زمان باشد؟ تا به هنگام عاجز ماندن علمای عصر از مقابله با آن یقین حاصل شود که این علم سرچشمه الهی دارد نه انسانی.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *