خانه / اسلايد / برگشتن برادران یوسف به سوی پدر/آیا یعقوب، بنیامین را به مصر می فرستد؟

برگشتن برادران یوسف به سوی پدر/آیا یعقوب، بنیامین را به مصر می فرستد؟

برگشتن برادران یوسف به سوی پدر

آیات۶۳ تا ۸۲، داستان برگشتن برادران یوسف به سوی پدرشان و راضی کردن پدر بر این که برادر یوسف را برای گرفتن طعام بفرستد، و نیز بازگشتن ایشان به سوی یوسف و بازداشت کردن یوسف برادر خود را با حیله ای که طرح کرده بود، بیان می فرماید.
فَلَمَّا رَجَعُوا إِلَى أَبِيهِمْ قَالُوا يَا أَبَانَا مُنِعَ مِنَّا الْكَيْلُ فَأَرْسِلْ مَعَنَا أَخَانَا نَكْتَلْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿٦٣﴾

پسران یعقوب بر گشتند و برای پدرشان حکایت را نقل کردند و گفتند ای پدر! اگر بنیامین را با ما نفرستی، سلطان ما را از خود میراند و به ما کیل نمی دهد، برادرمان را با ما بفرست تا کیل ما را زیاد کند و همانا ما به جدیت از او محافظت می کنیم و نمی گذاریم صدمه و مشقتی بر او وارد گردد.

قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَى أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿٦٤﴾

یعقوب گفت آیا من به شما اطمینان پیدا کنم همان طور که پیش از این بر برادر او(یوسف) اطمینان نمودم؟ همانا خدا بهترین حفظ کنندگان است و او رحم کننده ترین رحم کنندگان است.

آیا یعقوب، بنیامین را به مصر می فرستد؟

وَلَمَّا فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ قَالُوا يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ذلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ ﴿٦٥﴾ قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّى تُؤْتُونِ مَوْثِقًا مِنَ اللَّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلَّا أَنْ يُحَاطَ بِكُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللَّهُ عَلَى مَا نَقُولُ وَكِيلٌ ﴿٦٦﴾

چون كالايشان را گشودند، ديدند اموالشان را به آنان بازگردانده‏اند، گفتند: اى پدر! [بهتر از اين] چه مى‏خواهيم؟ اين اموال ماست كه به ما بازگردانده و ما [دوباره با همين اموال] براى خانواده خود آذوقه مى‏آوريم و برادرمان را حفظ مى‏كنيم، و بار شترى اضافه مى‏كنيم و آن [بار شتر از نظر عزيز كه مردى كريم است] بارى ناچيز است.

گفت: برادرتان را همراه شما [به مصر] نمى‏فرستم تا اين كه پيمان محكمى از خدا به من بسپاريد كه او را حتماً به من بازگردانيد، مگر اين كه بلائی بر شما نازل گردد. چون پيمان استوارشان را به پدر سپردند، گفت : خدا بر آن‌چه مى‏گوييم وكيل است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *