خانه / اسلايد / شرح دعای افتتاح قسمت اول

شرح دعای افتتاح قسمت اول

🙏دعای افتتاح 🙏

• بسم اللَه الرّحمٰن الرّحیم

• و صَلَّی اللَهُ عَلیٰ محمّدٍ و آله الطّاهرین
• اللَهمّ إنّی أفتَتِحُ الثَّناءَ بحَمدِکَ، و أنتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّکَ، و أیقَنتُ أنّکَ أنتَ أرحَمُ الرّاحِمینَ فی مَوضِعِ العفوِ و الرَّحمة، و أشَدُّ المُعاقِبینَ فی مَوضِعِ النَّکالِ و النَّقِمة، و أعظَمُ المُتَجَبِّرینَ فی مَوضِعِ الکِبریاءِ و العَظَمة.

• «و من یقین پیدا کردم که تو ارحم‌الرّاحمینی در جای عفو و رحمت؛ یعنی آن محلّی که محلّ عفو، إغماض، گذشت، پوشش، ستّاریت، و محلّ افاضه و بخشایش از طرف تو باشد، آنجا رحمت تو از همۀ رحمت‌کنندگان، منتخَب و مختار است و از همه پسندیده‌تر. و در جایی که جای نکال (نکال: به معنی انتقام و پاداش است، و نَقِمة: در مقابل نعمت، به معنی سخط و غضب) و آنجایی که جای پاداش و مجازات و سخط و غضب است، آنجا تو رحمت نمی‌فرستی بلکه عقاب می‌کنی، و عقاب تو هم خیلی شدید است.

• و در آنجایی که از این بالاتر است و با کبریائیّت و عظمت و استقلال تو مبارزه می‌شود، تو از همۀ متجبّرین عظیم‌تر و بزرگ‌تری و به‌هیچ‌وجه من الوجوه نمی‌خواهی در عظمت تو شکافی پیدا بشود و ثُلمه‌ای پدید بیاید، و به‌هیچ‌وجه من الوجوه در عظمت تو رخنه‌ای پیدا نمی‌شود، و می‌ایستی و هر موجودی که بخواهد در مقابل تو استکبار کند او را به خاک فرو می‌نشانی.»

از اعمالی که در ماه مبارک رمضان بسیار بر آن تاکید شده خواندن دعای افتتاح در هرشب ماه رمضان است؛ بنابر نظر بعضی از صاحب نظران این دعا از طرف وجود مقدس امام عصر(عج) نقل شده است. این دعا افتتاح خوانده می‌شود چرا که با افتتاح ستایش وحمد خدای رحمان صورت می‌پذیرد

این مناجات را امام زمان (عج) به دومین نائب خاص خود محمد بن عثمان تعلیم داده است و توسط وی منتشر شده است. بنابراین دعای افتتاح منسوب به حضرت صاحب الامر است. محمد باقر مجلسی در زاد المعاد آورده است:« دعای افتتاح را امام زمان(عج) برای شیعیان نوشته است که هر شب ماه مبارک قرائت کنند و فرشتگان این دعا را می شنوند و برای خواننده آن طلب استغفار میکنند.»

این دعا قابل تقسیم به فرازهایی است و در هر قسمت برخی از نکات اشاره می شود.

دعای افتتاح از جمله ادعیه و مناجات های بسیار زیبایی است که بر پنج محور
توحید، خداشناسی؛ ارتباط بنده با پروردگار، نبوت و امامت استوار است.

قصد ما ، در دعای افتتاح بر محور ارتباط بنده با خدا است كه توجه و تاکید بیشتری داشته باشیم
در حقیقت با فهم توصیفی که امام زمان(ع) از رابطه خداوند با بنده میکند می توان به آرامش قلب و خضوعی رسید که شادی و نشاطی درونی در انسان ایجاد میکند .

بی شک یکی از مشكلاتي که در خواندن قرآن و ادعیه مومنان را از حظّ و بهره کافی محروم میکند نا آشنایی آنان با زبان عربی و اصطلاحات خاص درون دعا است. در بیشتر مواقع در جلسات مذهبی به نوای خوش و سوز دعا و مناجات بیشتر توجه می شود تا مفاهیم بسیار بلندی که در آن نهفته است.

دعاى افتتاح در شبهاى ماه مبارك رمضان قرائت مى‏شود و این دعا داراى مضامین عالیه از حمد و ثنای الهى و راز و نیاز عارفانه و صلوات و درود بر معصومین(علیهم السلام) و در پایان، دعا براى ظهور باهرالنور حضرت مهدى ارواحنا له‏الفداء و تشكیل حكومت كریمه آن امام همام است

و شرح آن با زبان ساده براى عموم مؤمنان مفید است تا در هنگام قرائت به مفاهیم آن توجه داشته باشند
و با حضور قلب با خدا راز و نیاز كنند و با عرفان و شناخت بیشتر و با صفا و اخلاص در پیشگاه ربوبى عرض حاجت نمایند .

ضمنا باید دانست
هر چند خداوند سبحان اذن داده است كه ما همه چیز را از كوچك و بزرگ از او بخواهیم ولى شایسته است كه مطالب و هدفهاى عالى را در اولویت قرار داده و حاجتهاى كوچك و ناچیز را در مرتبه دوم از او درخواست كنیم كه در پیشگاه شخص بزرگ از كوچك و خُرد آغاز كردن زیبنده نیست

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *