شرح دعای افتتاح قسمت چهارم
دعاى افتتاح در شبهاى ماه مبارك رمضان قرائت مىشود و این دعا داراى مضامین عالیه از حمد و ثنای الهى و راز و نیاز عارفانه و صلوات و درود بر معصومین(علیهم السلام) و در پایان، دعا براى ظهور باهرالنور حضرت مهدى ارواحنا لهالفداء و تشكیل حكومت كریمه آن امام همام است و شرح آن با زبان ساده براى عموم مؤمنان مفید است تا در هنگام قرائت به مفاهیم آن توجه داشته باشند
• اَللَهُمّ إنّی أفتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمدِکَ، و أنتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّکَ، و أیقَنتُ أنَّکَ أنتَ أرحَمُ الرّاحِمینَ فی مَوضِعِ العَفوِ و الرَّحمَة، و أشَدُّ المُعاقِبینَ فی مَوضِعِ النَّکالِ و النَّقِمَة، و أعظَمُ المُتَجَبِّرینَ فی مَوضِعِ الکِبریاءِ و العَظَمَة.
• «… و من یقین دارم ای پروردگار من که تو در جای عفو و رحمت، ارحمالرّاحمینی؛ و در جایی که محلّ انتقام و مجازات است، اشدّالمُعاقبینی؛ و در جایی که با عظمت و کبریائیّت و منیّت تو مبارزه میشود، اعظم المُتجبِّرین هستی!»
• با اینکه خدای واحدی هستی، این اسماء و صفات متضاد، بتمام معنیالکلمه در تو موجود است؛ هم ارحمالرّاحمینی که رحمتت از همۀ رحمکنندگان بیشتر است، و هم اشدّالمُعاقبینی که شدّت عملت از همۀ عقوبتگران بیشتر است، و هم اعظمُالمُتجبِّرینی که عظمت و کبریائیّت تو از همۀ قدرتمندان و شخصیّتداران بزرگتر و عظیمتراست!• اوّلاً باید ببینیم این صفات که بهصورت ظاهر متضاد هستند، آیا حقیقتشان هم تضاد دارد یا نه؟
• وحدت اصل و منشأ در تمام صفات متضادّ پروردگار
• اینکه خداوند رحمت میکند در جای عفو، و گوشمالی میدهد در جایی که انسان نیاز به پاداش و مجازات دارد، هر دو یک صفت در پروردگار است که بر اساس یک اصل و یک منشأ میباشد.
• کما اینکه ما در میان خودمان میبینیم که پدر به بچّهاش غضب میکند و یا رحمت میفرستد، ولو اینکه غضب در صورت قهر و گوشمالی و تنبیه و تغیّر و خشونت و… است، و رحمت در صورت ملاطفت و محبّت و بشاشت و مسرّت و… است؛ ولیکن این پدر واقعاً یکی است و یک صفت دارد، و بر همان اساسی که خشونت میکند بر همان اساس محبّت میکند، و بر همان اساسی که به بچّه سیلی میزند بر همان اساس به او میخندد و او را در دامن خود مینشاند.
آنجایی که میبیند این بچّه کار خوبی کرده و باید تشویق بشود، به او میخندد و جایزه و صله میدهد؛ آنجایی که کار اشتباه و خطایی کرده، او را گوشمالی میدهد. چون بچّه اشتباه کرده است، اگر به او بخندد، او را ایقاع در هلاکت و مهلکه کرده است.
• آن خنده در آن موضع برای رشد بچّه است، و این تغیّر و قهر هم برای رشد بچّه است؛ هر دو یک منشأ دارد، امّا به دو صورت و به دو شکلْ ظهور دارد. بروز و ظهور صفت رحمت و رحیمیّت در پدر، در دو موطن مختلف و به دو شکل است، نه اینکه واقعاً پدر دو صفت متضاد دارد؛ از شیء واحد دو صفت متضاد صادر نمیشود.
• این صفات پروردگار هم که ما به صورت متضاد میبینیم، به نظر ما تضاد است،• ولیکن تمام اینها برمیگردد و همینطور بالا و بالاتر میرود و دایرهاش تنگتر میشود؛ هزار صفت و هزار اسم میشود ده صفت، ده صفت میشود دو صفت، دو صفت میشود یک صفت.
تمام این صفات، مجتمع میشوند در اسم علیم و قدیر؛ و آن دو، مجتمع میشوند در اسم اَلحَیّ (یعنی حیات)؛ و اَلحَیّ مندک میشود در اسم اللَه؛ و اللَه هم مندک میشود در اسم هُو که ذات و هویّت حق باشد، و در آنجا هم که غیر از یک ذات بسیط و مجرّد، هیچ متصوَّر